Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 1 oktober 2020

Svenska Flaskans Dag

Enligt Nissepedia firas Svenska Flaskans Dag den 1 oktober sedan 1955 ”med anledning av att detta var datumet då motboken avskaffades i Sverige”. Idag för 65 år sedan. Kan tänka mig att det var en och annan som flaggade då och ännu fler som köpte flaskor den  på det för allmän spritförsäljning samtidigt inrättade Nya Systemaktiebolaget  
Firas med egen dag

Precis på dagen tio år senare - den 1 oktober 1965 - kom mellanölet, innebärande öl med 3,6 %-ig alkoholhalt (så kallat mellanöl) fick säljas i livsmedelsbutiker samt serveras på ölkaféerna i Sverige mot att tidigare endast en alkoholhalt på 2,8 % hade tillåtits i sådana sammanhang. Mellanölspremiären skedde redan klockan fem på morgonen då ölkaféerna tilläts öppna. 
Jag minns den dagen mycket väl. ända från starten klockan fem - med besök på en rad olika ölschapp i tur och ordning och premiärdrickning av olika sorter av det nya, som på alla dessa ställen serverades i flaska, tills minnet frampå dagen blev mera suddigt. 
För säkerhets skull kanske jag ska tillägga man blir klokare för varje år och att jag inte på villkors vis skulle vilja ha denna min ungdomstid tillbaka.

Foto: Wikipedia / Bengt  Oberger

Kommentarer

OBS! ALKOHOL KAN VARA SKADLIGT FÖR HÄLSAN !!!

Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar