Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 14 oktober 2020

Långsökt bortförklaring till märklig manöver. Aldrig utan godkännande från de tre herrarna i kommunledningen!

Uppdaterat kl 05:44: 

Idag kan vi läsa i Barometern att jag enligt kommunfullmäktiges ordförande Eva-Lena Israelsson (S) skulle ha stört det förra kommunfullmäktigemötet - som ägde rum den 14 september - genom att sitta i mörkret på min balkong och inte synas eller höras så bra. Vilket skulle vara anledningen till att vid kommande kommunfullmäktigemöte hindra oss ledamöter som fyllt sjuttio till att kunna vara med på distans.  

Djävligt långsökt bortförklaring måste jag säga - och ovanligt dum - eftersom vem som helst kan kolla webbinspelningen från den 14 september i efterhand och konstatera att jag inte ”stört” mötet. Jag tyckte att det var skönt att sitta ute på balkongen och kan ju inte rå för att det mörknade fram på kvällen och om hon inte såg mig så bra när det blev allt mörkare, så kunde hon ju faktiskt bett mig att gå in och sätta mig i lampans sken, men det gjorde hon aldrig. Att hon inte ”hörde” när jag  begärde votering, så berodde det nog på att hon inte ville - och det är ju inte första gången precis.  

Mötet strax efter start kl 18.00
Mötet efter mörkrets inbrott. Foto kl. 21.00 strax före mötets avslutning
Närbild på distansdeltagarna från ovanstående bild. T v Sara Kånåhols (V) som sitter och stickar i lampans sken hemma i Skedstad och t h undertecknad hemma på balkongen i Borgholm. Kan det störa mer om man sitter hemma på sin balkong än om man sitter och stickar hela mötet igenom?

Den verkliga anledningen till att hindra oss ledamöter som fyllt sjuttio (och således tillhör särskild riskgrupp för att drabbas allvarligt av covid-19) från att vara med på distans är uppenbart att man inte vill ha oss med. Inte alls! 

Därav flytten av nästa kommunfullmäktigemöte till Folkets hus som saknar utrustning för att ha med deltagare på skärm.

Därmed drabbas även andra som vill var med på distans.

Tror inte för ett ögonblick att Eva-Lena Israelsson och de båda övriga i kommunfullmäktiges presidium - Eva Wahlgen (C) och Anders Nyholm (M) själva har hittat på den märkliga manövern. Som ju står helt i motsats mot Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Dom skulle aldrig skulle vågat sig på något sådant utan godkännande från herrarna på bilden i föregående blogginlägg, d v s kommunledningen. Som i sin tur aldrig kommer att erkänna att det i själva verket är dom - eller kanske kommunalrådet Ilko Corkovic själv - som ligger bakom. 

Lika litet som att ryske presidenten Vladimir Putin kan förväntas erkänna att han har något som helst med mordförsöket på oppositionsledaren Alexej Navalnyj att göra! Oavsett vad som kommer fram.

Detta utan några andra jämförelser.

Vilken värld vi lever i!

Kommentarer

Vill du se mina senaste inlägg klicka HÄR!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar