Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 18 december 2020

Coronaläget en vecka före jul

CORONALÄGET är sannerligen inte det bästa så här en vecka före jul. Idag på förmiddagen kom rapport om att det bland våra kommuninnevånare  blivit 158 bekräftat coronasmittade. Tjugoåtta fler än en vecka tidigare, då det var 130. Hur många ska det ha blivit om en vecka när juldagsmorgon glimmar? 
 
I veckan avled en av dom sju av våra kommunmedborgare med hemtjänst som varit smittade av den hemska pandemisjukdomen.
Nu närmar vi oss med rask takt 8000 döda svenskar i covid-19 - om vi inte rent av redan har passerat - och nu har till och med kungen reagerat och dömt ut ”Den svenska strategin” som ett misslyckande! 
Och regeringen har vid en pressträff idag meddelat att nu ska gränsen för hur många som ska få sitta vid samma bord och få umgås i samma sällskap sänkas från åtta till fyra och klockslaget från när restaurangerna inte längre ska få servera alkohol ändras från 22.00 till 20.00. Och äntligen sent om sider ska folk rekommenderas att bära munskydd i kollektivtrafiken - åtminstone under högtrafiken. 
Om jag vore kung och fick bestämma skulle jag låta enkelrikta trafiken på Ölandsbron bort från Öland över jul och nyår.
Kommentarer

Vill du se mina senaste inlägg, ”klicka " R 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar