Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 18 december 2020

Strul med inspelningen från årets sista KS-möte. Vad gjorde Carl och Staffan där? - Faan ta er, sa intensivvårdssköterskan

”NU FUNKAR DET” skrev jag på bloggen i tisdags när det till slut fungerade att följa direktsändningen från årets sista kommunstyrelsesammanträde i Grabbholms kommunhus. Men det var bara fram till fikarasten. 
För då gick en ledamot - Carl (M)algerud - fram och stängde av webbkameran och ”glömde” sedan att sätta på den igen när rasten var slut. 
Det hann sedan passera ett och annat ärende innan ordföranden Ilko Corkovic (S) blev uppmärksammad på att webbkameran var avstängd och då satte den på inspelning igen. 
Då hade vi tittare tröttnat på att vänta och givit upp. Vi hade dock hunnit få se och höra ett praktgräl på distans mellan ordföranden och angriparen (M)arcel van Luijn. Om vad kan kvitta, men det visade att det går alldeles utmärkt att gräla även på distans. Så någon anledning för ledamöter att vara fysiskt med på möten finns det inte. 
Med i sammanträdesrummet satt förutom ordföranden och den så kallade ”kommunchefen” Jens Odevall - som förde protokoll endast två ledamöter - tidigare nämnde ”Handsprits-Calle” (Malgerud) och Staffan SossedrängLarsson (C). Övriga ledamöter och övriga inblandade tjänstemän var med på distans. 
Då kommunallagen föreskriver att endast ordförande och en protokollförare behöver vara fysiskt närvarande kan man verkligen fråga sig vad Malgerud och Sossedrängen gjorde där som dom inte kunnat göra på distans. Den sistnämnde satt för övrigt mest och pillade sig i ansiktet - särskilt i eller på näsan - vilket starkt avrådes från i coronatider. 
När man nu inte ska umgås med andra än dom som man bor tillsammans med och såvitt jag vet varken Carl eller Staffan bor tillsammans med Ilko eller Jens, så borde ingen av de båda förstnämnda ha varit med i rummet om de skulle ha följt rekommendationerna. 
Jag håller med den intensivvårdsköterska som avslutade ett av radions sommarprogram i somras med att säga ”- Faan ta er!” till dem som inte följer rekommendationerna. Jag skulle gott kunna säga likadant till både Staffan och Carl, men som det snart är jul ska jag vara snäll och säger det inte. 

                               

HÄR är ärendelistan. 
HÄR är länk till själva mötet fram till kaffepausen och HÄR är länk till snutten på slutet.
Kommentarer

Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar