Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 14 september 2011

Ny högspänningsmotion ska snabb-behandlas


Redan dagen efter kommunfullmäktigesammanträdet - d v s igår - var högspänningsmotionen efter en mindre omarbetning tidigt klar att lämnas in sedan jag skrivit under den tillsammans med mina medmotionärer Bodil Rosengren, Thomas Wahlqvist och Stefan Olof Lundgren.

här såg den gamla nu återkallade motionen ut!
Den enda skillnaden med den nya är att "slutklämmen"
Föreslår därför att kommunfullmäktige beslutar
att uppdra åt vederbörande kommunal instans att förelägga Eon att inom preciserad snar framtid lägga ledningen förbi Rälla i kabel under jord
samt att uppdra åt kommunstyrelsen att hos Energimyndigheten begära omprövning av gällande koncession beträffande ledningen förbi Rälla
har ändrats och nu lyder så här:
Föreslår därför att kommunfullmäktige skyndsamt beslutar
att uppdra åt kommunstyrelsens ansvariga att i förhandlingar med Eon med kraft driva på att Eon inom en snar framtid lägger ledningen förbi Rälla i kabel under jord.
Kommunens avsikt borde bli detsamma, d v s att genom att sätta press på Eon se till att högspänningsledningen genom Rälla inom en snar framtid läggs under jord.
Den nya motionen lämnades in i samband med det undantagsöppna kommunstyrelsemötet igår eftermiddag, där jag stack in näsan några minuter. Ordföranden Lisbeth Lennartsson tittade nådigt på de nya raderna och sa att den skulle tas upp på nästa arbetuskottssammanträde och sedan kunna gå direkt till kommunstyrelsen för att sedan komma till kommunfullmäktige för beslut utan att behöva någon remissrunda hos de olika partierna. Hoppsan!
Idag talade jag i telefon med kommunsekreteraren som sa att "vi kan ha den ambitionen" att motionen kommer att avgöras vid kommunfullmäktiges oktobersammanträde. Skulle isåfall bli behandling i kommunstyrelsens arbetsutskott 20/9, kommunstyrelsen 11/10 (med omedelbar justering) och kommunfullmäktige 17/10.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar