Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 14 september 2011

Öppna dörrarna och vädra ut i kommunstyrelsen!


Igår hölls - som nämnts - ett öppet kommunstyrelsemöte, d v s allmänhet och press fick vara med. Intresset var nu minimalt från allmänhetens sida men pressen fanns på plats under en stor del av mötet.

Det är synnerligen otillfredsställande att det som borde vara självklart, d v s att kommunstyrelsens sammanträden alltid ska vara öppna, bara ska ske undantagsvis i vår kommun.

Det kändes inte lockande att spela med i leken och vara publik igår. Några minuter fick räcka, så jag såg läget. Det fanns annat jag kunde göra! Jag tror dom flesta tänker likadant att vad ska man dit och lyssna för om det bara är för en enda gång när det passar höga vederbörande, då känns det inte naturligt.

Det finns ingen anledning att kommunstyrelsen alls ska få låsa in sig och kuckla bakom stängda dörrar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar