Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 2 januari 2014

Godmorgon till verklighetens vardag!

God morgon till årets första vardag!
 
En grå vardag när verkligheten tränger sig på. Många i min generation som har haft sina unga hemma över helgerna, blir nu åter ensamma hemma. Barnen med sina familjer drar tillbaka till Växjö, Stockholm, Malmö, Göteborg, Jönköping eller var de nu kan bo. Eller kanske bara till Kalmar och då har dom kanske bara varit här över en dag.
 
Har fått ett tips från en av mina läsare om en artikel i Expressen häromdagen som jag gärna sprider vidare: Flytta hem till byn. Aldrig i livet. Så lyder rubriken, klicka på den och läs! Det handlar bl a om en undersökning som en professor i nationalekonomi, Charlotta Mellander, vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping nyligen presenterat där hon har gått igenom alla Sveriges kommuner för att studera i vilken utsträckning artonåringarna finns kvar i kommunen tolv år senare när de har fyllt trettio.
 
Av de artonåringar som bodde i vår kommun år 2000 bodde 40 procent någon annanstans när dom fyllde trettio. Att dom flyttar iväg till universitetsorter och kanske vill ut ocvh se sig om i världen i tjugoårsåldern är väl helt naturligt, men att så många inte vill flytta tillbaka när det är dags att bilda familj är skrämmande.
 
Det är väl vad vi känt hela tiden men nu har vi också statistik på det!
 
Det finns all anledning att ta detta på allvar och försöka göra något åt det om det inte ska gå åt helvete med Borgholms kommun!

Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar