Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 16 februari 2014

Bra skrivet om behovet att skapa förutsättningar för att utveckla landsbygden!

Levande landsbygd - eller allt ljus på storstäderna? Så lyder rubriken på en utmärkt ledarartikel av Kenth Jönsson i lördagens nummer av Ölandsbladet.
Bl a ställs frågan om det är så bra att av arbetsmarknadspolitiska skäl locka ungdomar till storstäderna.
Ledarartikeln slutar med: 
"... Storstäderna kommer att växa vidare och locka ungdomar. Men för den skull måste även landsbygden ges en chans. Frågan är väl inte hur man ska få fler ungdomar att söka sig till större städer. Frågan är väl istället hur man ska skapa förutsättningar för att de som vill vara kvar och utveckla sin landsbygd ska kunna göra det?" 
Jag avvaktar av skäl - som ni kanske redan nu anar - till morgondagen med att avslöja vad jag tycker om  Arbetsförmedlingens nye generaldirektör Clas Olsson och hans budskap att unga ska flytta från landsbygden och dra sig mot större städer för att få bättre chanser att få jobb.

Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar