Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 2 februari 2014

Rapport från Frimodig


Hej igen!
Jodå jag har överlevt julen!
Det känns grymt!
Och i måndags lyckades Husse locka med mig till kommunfullmäktige.
Han berättade om en som heter Johan Persson. Jag fick höra att när Johan var liten kulting och bodde i Köpingsvik, så brukade han få följa med farbror Sune, som var kommunfullmäktigeledamot, till kommunfullmäktige och titta och lyssna. Varenda gång. Och nu har Johan blivit stor och är kommunalråd i Kalmar. 
Så jag tänkte att har den där lilla hysteriska tanten - vad hon nu heter - kunnat bli kommunalråd, så kan väl även jag! 
Så jag följde med Husse dit i måndags och får väl fortsätta att göra det ett bra tag - om jag orkar! 
På kommunfullmäktige var det en flåsig figur -som jag tror kallades Freddie Flängman - som hade problem med vem som skulle torka honom i rumpan. Jag fattade ingenting. Hades han bajsat på sig? 
Och så var det den där lilla tanten igen, hon som ska vara kommunalråd. Nu ville hon vara HJÄLTINNA också. 
En farbror hade kallat dom som hjälper dom gamla för kommunens hjältar och hjältinnor. 
- Då är jag också hjältinna, skrek den lilla tanten hysteriskt. - Jag har nämligen kvar min tjänst som undersköterska på deltid, så därför är jag din hjältinna! 
Husse tyckte att då borde hon återgå till den tjänsten och göra lite nytta istället för att vara kommunalråd, och det sa han högt. 
Hoppas att jag kan göra mera nytta som kommunalråd än vad hon har gjort. 

Hälsningar från Frimodig 
PS. Gott Nytt År förresten! Hästens år. Om fem år är det Grisens år. Det håller jag klövarna för!
Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar