Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 10 februari 2014

Mer om vinter-OS i Sotji på våra äldreboenden, den imponerande invigningen i fredags och dess vidriga bakgrund

Rätt ska vara rätt när det gäller möjligheterna att se på dom olympiska spelen för våra äldre på äldreboendena. På Åkerbohemmet har det ännu inte blivit något OS och heller inte på Soldalen, eftersom man ännu "inte hört" att någon efterfrågat det. Dessutom har man bara markbunden TV där och OS sänds via satellit.
På Strömgården däremot har det varit OS-tittande alltsedan invigningen i fredags. Där finns en TV med OS hela dagarna i "träffpunkten" och där sitter för det mesta några intresserade och tittar tillsammans, har jag fått höra från en väl insatt källa.
Själv är jag tämligen ointresserad av tävlingarna i Sotji, men jag såg i alla fall en stor del av invigningen i fredags (innan det var dags att slå över till "Postkodmiljonären", "På spåret" och "Skavlan"). Plötsligt tyckte jag mig se en bekant figur stående på någon sorts hedersläktare på invigningsarenan där i Sotji. - Vad i helsike gör Eddie Forsman där? Hur har han kommit dit? Kunde man ju undra.
Det visade sig strax att det inte alls var Eddie Forsman utan Rysslands president Vladimir Putin som stod där och skulle inviga. Och eftersom Putin alltid ska vara värst så kanske vi får se honom promenera Moskva - Leningrad tur och retur på åtta timmar ifall inte Ryssland tar hem de flesta guldsmedaljerna :-)
Skämt åsido så kan jag gott tillstå att själva invigningen med sina fantastiska inslag verkligen imponerade, men när man tänker på vad allt detta har kostat, pengar som hamnat i korruptionens händer och till liten eller ingen del har tillkommit dom som med sitt fysiska arbete byggt upp OS-anläggningarna, så känns det hela väldigt olustigt.
Det var vidrigt att få berättat i Uppdrag Granskning i onsdags hur arbetare vid arenabyggena torterades av poliser, bl a med järnrör uppkörda i arslet, för att skriva under papper där dom avstod från sin lön. Detta för att dom efter lång väntan på sin utlovade lön för sitt arbete besökt företaget för att be att få den! Klicka här och sen på på pilen i filmrutan, så kan Du själv se det omskakande TV-programmet!

Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar