Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 8 mars 2018

Grattis idag Lena Hallengren! Med ett litet tips för jämställdhetsarbetet!

Grattis idag Lena Hallengren - i dubbel bemärkelse!
Grattis Lena!
Dels för att det ju är Internationella Kvinnodagen idag, då ju alla kvinnor ska gratuleras! 
Och dels för att du idag kommit in i Sveriges regering - för andra gången - och på en särskilt viktig post, där du dels ska vara äldreomsorgsminister (och kan räkna med många goda råd från mig framöver) och dels ha hand jämställdhetsfrågor och där ska du - dagen till ära - få ett tips av mig redan nu! Känns ju lite bra åter få en delårsölänning i regeringen som man förhoppningsvis kan påverka lite grand med goda idéer.
Som du kanske redan vet har vår kommun lyckats - eller snarare olyckats - att utmärka sig som den enda kommun i Sverige där samtliga ordföranden i kommunens styrelser och nämnder är män. Detta efter att två kvinnliga socialdemokratiska nämndeordförande under innevarande mandatperiod har ersatts med dito män. En pinsamhet både för oss, din sommarkommun, ditt parti och hela länet! Vi lever trots allt på tjugohundratalet nu!
Jag vet ju att du som minister inte får utöva ministerstyre, men som socialdemokrat från Kalmar och med närkontakt med socialdemokraterna i vår kommun kanske du ändå kunde prata med dem och få dem att inse att det skulle se snyggt ut om någon av dessa nämndordförande nu steg åt sidan för en kvinna. Det är ingen vits med att det ska behöva vänta till efter valet och förbli en pinsamhet till dess! 
Lycka till! 
Hälsningar från ett vintrigt Borgholm 
Per Lublin
Foto:  Janwikifoto
PS. Eftersom jag inte vet hur mycket du följer Lubbes blogg skickar jag detta även som mejl 
 Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar