Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 11 maj 2010

Nödvändigt med större engagemang för Norra Öland!


Det är ingen höjdare för norra Öland när politikerna sitter nere i Borgholm och bestämmer.

Kommunstyrelsens arbetsutskott - d v s Lisbeth Lennartsson (c), Sune Axelsson (s) och Eddie Forsman (m) ville bl a att kommunfullmäktige skulle avslå ett medborgarförslag från Matilda Green och Pernilla Rudolfsson om tätare bussförbindelser till och från Löttorp, avslå en motion från mig om att Byxelkrok åter skulle få barnomsorg, d v s i form av familjedaghem som tidigare, samt låta ett medborgarförslag från Mikael Nilsson i Torp angående förbättring av vägen Mellby - Byxelkrok med gång- och cykelbana anses besvarat med att detta "finns med som ett objekt i den Regionala transportplanen för Kalmar län" fram t o m år 2021.

Eftersom jag anser att det är viktigt med så bra bussförbindelser att ungdomar ska kunna åka till de få fritidsaktiviteter som finns utan att alltid behöva bli skjutsade av sina föräldrar, så stödde jag medborgarförslaget om busstrafiken (som var ett av det tjugotal medborgarförslag från ungdomar som kommunledningen hade buntat ihop - se föregående inlägg), men kommunfullmäktige gick tyvärr som för det mesta på kommunstyrelsens linje och avslog det.

Mitt förslag om att det åter ska finnas barnomsorg i Byxelkrok - nu när det glädjande nog faktiskt finns tillräckligt många barn för att öppna ett familjedaghem där - fick också avslag av kommunfullmäktige med stor majoritet. Bland nej-sägarna fanns Christina Ateva och Sven-Göthe Lidheim (båda c). Trots att dom själva bor däruppe vill dom inte att det ska finnas någon barnomsorg där. Centerpartiets "glesbygdspolitik" i den lokala verkligheten är ett hån mot invånarna på norra Öland! Fyra ledamöter vågade varken säga ja eller nej. Jag tänker inte ge mig i den här frågan!

När det gällde Mikael Nilssons medborgarförslag om vägen - som fler i Byxelkrok står bakom - så beslutade visserligen kommunfullmäktige som kommunstyrelsens arbetsutskott hade föreslagit, men lyckligtvis med ett tillägg att "objektet" skulle prioriteras så att det tidigareläggs.

Jag efterlyser dock större engagemang för Norra Öland från politikerna i Borgholms kommun!

Förra året föddes endast fyra barn på hela norra Öland norr om Föra. Under samma år avled 56 personer av befolkningen där. Då duger det inte längre att bara lämna den nordliga delen av kommunen åt sitt öde!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar