Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 22 maj 2010

Dessa j-kla konsulter.... ! Samt lite om ointresserade politiker


Tidigare i vår har jag i egenskap av kommunfullmäktigeledamot fått en inbjudan till Ö-Krafts Ungdomsforum som skulle hållas i Sporthallen vid Slottsskolan nu den 21 maj. Det stod att man kunde kontakta en person vid namn Ann Boman för att få veta mer och anmäla sig. Jag ringde därför upp denna Ann Boman, fick veta vad det handlade om och anmälde att jag tänkte komma. Döm om min förvåning när jag i tidningarna den 19 maj kunde läsa att samma Ann Boman var upprörd över att av samtliga inbjudna 49 kommunfullmäktigeledamöter i Borgholms kommun så var det endast två (båda namngivna centerpartister), som hade tackat ja. Därtill två
namngivna nämndledamöter. Jag kände mig orättvist utlämnad bland alla dem som inte hade hörsammat inbjudan.

Jag ringde därför upp Ann Boman igen och undrade varför hon inte hade nämnt mig bland dom som anmält sig. Fick då till svar att min anmälan skulle ske skriftligen med e-post för att gälla. Då kan man ju undra varför hon inte upplyste mig om det när jag ringde och anmälde mig, och varför detta inte heller framgick av inbjudan.


Det värsta kanske var att människan envisades med att påstå att det tydligt framgick av inbjudan att man måste anmäla sig med e-post, vilket det faktiskt inte fanns ett ord om. Dessutom var hon nu både otrevlig och oförskämd i telefon. Sånt förväntar man sig inte av en person som tydligen har anlitats av Ö-Kraft för att bland annat bjuda in gäster till Ungdomsforum. Det kan starkt ifrågasättas om Ann Boman, som är någon sorts "utvecklingskonsult" i Degerhamn, verkligen varit lämpad för uppdraget.

Min partikollega i kommunfullmäktige som är datorlös och saknar e-postadress hade inte fått någon inbjudan alls. Därtill fanns det även nämndledamöter, t.o.m. i utbildningsnämnden, som inte fått någon inbjudan, fast de skulle ha inbjudits. Får man ingen inbjudan kan det ju vara lite svårt att tacka ja.

Är det för mycket begärt att en välbetald konsult tar sitt uppdrag tar sitt uppdrag på allvar och kostar på ett par frimärken och kuvert för att inbjudan även ska kunna nå dem på inbjudningslistan som saknar e-postadress?

Föreningen Ö-Kraft som står som arrangör för Ungdomsforum får årliga bidrag från de båda ölandskommunerna för att bedriva sin utslagningsförebyggande verksamhet för ungdomar. Jag bör nog ta ett samtal med Ö-Krafts ordförande Margaretha Johansson-Lööf om lämpligheten av att bidragspengar läggs på klantiga och oförskämda "konsulter".

Sen delar jag naturligtvis åsikten att det är upprörande att flertalet politiker bryr sig så lite om ungdomsfrågorna att dom inte bryr sig om att komma när det ordnas ett ungdomsforum som dom är särskilt inbjudna till! Kanske dom inte tycker att högstadieungdomarna är så intressanta eftersom dom ännu inte har rösträtt och det är fyra år till nästa val !?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar