Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 6 april 2014

Östra sidan och dess framtida besöksnäring


Blivande Årets Ölänning?
I torsdags hade Tomas Isaksson öppet hus på sin - sedan augusti nyinbyggda - restaurang intill fiskaffären Kårehamn där han bjöd på kaffe och strömmingsmackor och pratade om sina och Annica Hedmans planer på att bilda en ekonomisk förening för företagarna inom besöksnäringen på Östra sidan alltuppifrån Föra och ända ner till Ottenby. I det vällovliga syftet att stärka besöksnäringen på den sidan av Öland.
Betvivlar inte att den mångengagerade och energiske Tomas - som jag länge haft på förslag som Årets Ölänning - ska komma att lyckas även denna gång.
Samma dag publicerades en insändare som jag lite tidigare skrivit till Ölandsbladet under rubriken "Ett sätt att få fart på Östra sidan", där det även handlar om att kunna få underlag för en lanthandel på Östra sidan i vår kommun.
Det förutsätter naturligtvis en vilja hos dom bofasta på Östra sidan att acceptera den ökade trafik på Östra landsvägen som är en förutsättning. Isåfall är det bara att gå på Trafikverket för att få bättre skyltning. Ursprungsförslaget kommer från miljökämpen Stefan Olof Lundgren (Öp).
Alla goda sätt är bra!
Samtidigt fick jag tillfälle att bekanta mig med inbjudna initiativtagarna till Framtid Öland, Tomas Lind och Mats Karlsson, ett par trevliga grabbar som kan bidra till friska upp den förstelnade borgholmspolitiken och få bort det meningslösa blocktänkandet!
Teckning: Per Lublin
Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar