Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 10 februari 2016

Inte så värst asketiskt

Nåja, så där värst asketiskt behöver det ju inte vara för att det är Askonsdag (även om namnet på dagen gör en sådan antydan) och inte heller för att man nystartar med LCHF. Sistnämnda innebär egentligen bara att man äter gott och varierat (av viss typ av kost) och mår gott. Dagens middagsmål bestod t ex av en hemmalagad spenatpasta med läcker skaldjurssås. 
Men skrev jag inte i fotnoten under morgonens inlägg att LCHF innebär "att man ska undvika mjölprodukter som t ex pasta"? 
Jo visst gjorde jag det, men jag har lärt mig att göra pasta utan att använda mjöl. Istället använder jag fiberhusk (som består av malda skal från psylliumfrön). Med fiberhusk,  vispade ägg, färskost, aningen salt och - i det här fallet - spenat och basilika får jag till en grön pastadeg som jag brer ut på bakplåt, gräddar, rullar ihop och skär pastastrimlor av. En verkligt delikat färskpasta blir det.
Skaldjurssåsen gjordes på skalade räkor,kräftstjärtar, crème fraiche, kapris, tomatpuré och en vitlöksklyfta.
Till detta ett rött Reservavin från Chile, Coranto.
Gissa om det blev en god måltid!
Kommentarer 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar