Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 26 februari 2016

Knappast några kioskvältare. Bluddrig samhällsbyggnadschef och toppstyrd socialnämnd

Gårdagens filmer från samhällsbyggnadsnämnden och socialnämnden lär knappast bli några kioskvältare. Från förstnämndas möte i stadshuset hann jag få ihop några snuttar innan mötet övergick till att bli slutet och jag fick gå därifrån med min enkla filmutrustning. 
Mest anmärkningsvärda inslaget var väl när samhällsbyggnadschefen Göran Borgö gav väljarna (!!!) skulden för att mötena blivit  dyrare. Det har nämligen enligt Borgö invalts alltför många personer i nämnden som bor alldeles för långt bort, vilket skulle medföra extra kostnader för resorna till och från sammanträdena med hundra tusen kronor per år! 
Man kan undra hur ofta den pratglade samhällsbyggnadscfefen tänker innan han bluddrar på. Det är faktiskt inte väljarna som avgör vilka personer som ska sitta i de olika nämnderna. Detta avgörs av partierna och det kan inte väljarna påverka eftersom det sker långt efter valdagen. 
Väljarna väljer bara kommunfullmäktige och vare sig varken kommunstyrelse eller nämnder och så mycket borde väl ändå Borgö veta!  
Bluddrig Borgö - från annat sammanhang
Ska så småningom försöka redigera ihop en meny till filmsnuttarna från samhällsbyggnadsnämnden, så att ni som så önskar sedan i efterhand kan se och höra vad som hände vid vissa delar på samhällsbyggnadsnämndens möte. 
Inspelningen från socialnämnden gjordes i ett enda drygt timslångt stycke och börjar med att arbetsledaren på RIA - Elisabeth Lago Nilsson - berättar om den verksamhet som man bedriver där, något som socialchef Ewa Ekman av sitt frågande att döma tycktes vara tämligen okunnig om. I övrigt slås man av hur toppstyrd socialnämnden är. Ledamöterna hade under den timme som jag satt där och filmade (fram till att mötet blev slutet) inga egna åsikter om någonting utan allt gick som på räls som ledningen ville ha det. Ordföranden Gunilla Johansson (s) klubbade på löpande band igenom socialchefens beslut. Socialnämndsfilmen kan ni se i sin helhet om ni klickar HÄR.
Om jag verkligen ids - ty ledamöterna var verkligen inte mycket att lyssna på - så försöker jag dock fixa en meny även till socialnämndsfilmen. Så småningom.
Plats för kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar