Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 25 februari 2016

"Kommunchef" Lars Gunnar Fagerberg ljuger, KLT hotade med stämning!

Hajade verkligen till när jag läste i en av Kalmartidningarna nu på eftermiddagen om det som jag beskrev igår i mitt inlägg  Pinsammast för Ilko. Lade sig platt ner för KLT. 
Där berättade jag ju om vad som hände under den slutna delen av kommunstyrelsesammanträdet i förrgår - där det kom fram att KLT hotade kommunen med stämning - därför att det anser jag att alla kommunmedborgare har rätt att få veta.*
I tidningsartikeln påstår tillförordnade "kommunchefen" Lars-Gunnar Fagerberg: 
" - Vi kommunicerade med dem (KLT) men det fanns inget hot från deras sida att gå vidare juridiskt och stämma kommunen".
Där ljuger Fagerberg som en häst travar (för att använda ett gammalt ordspråk som är något orättvist mot hästen, för jag förstår inte varför en häst i trav ska behöva jämföras med en lögnare). 
Vi som var med på sammanträdet fick fullständigt klart för oss att KLT hotade kommunen med stämning på miljonbelopp om vi skulle stå fast vid vårt beslut att inte låta dem genomföra upphandlingen. 
Fagerberg har inte gjort sin sak bättre med att upprepa sin lögn genom att i slutet av intervjun - om han är rätt citerad i tidningen -  säga:
" - Nej, det fanns inget hot. Men vi har kommunicerat med dem och kom aldrig så långt att det var något tal om någon stämning."
Jag är verkligen besviken på Lars-Gunnar Fagerberg. Jag hade inte väntat mig av honom att han medvetet skulle fara med osanning. Kan inte heller förstå varför han ska gå ut i media och lögnaktigt förneka vad som förevarit. 
Så borde inte kommunens högst avlönade tjänsteman agera!
*) Fotnot: Att delta i ett slutet sammanträde innebär inte att man per automatik har tystnadsplikt. Däremot får man inte filma vid ett slutet sammanträde. Inte heller ljuga om vad som har förekommit. 

1 kommentar:

  1. Varför behövs en kommunchef? Spara 1,5 miljoner per år. Det finns ju en politisk chef som kan bestämma tom hur lång bryggan skall vara.

    SvaraRadera