Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 8 juli 2020

Handling tack, Ilko, och inte bara svävande ord!

Det var egentligen dom mörka molnen över staden som fascinerade och fick mig att ta denna bild.  
Men tittar man närmare på bilden så är det något annat som kan bekymra mer än eventuell urladdning från några åskmoln. 
Nämligen folkgyttret på Storgatan, oväder och corona till trots!
Det verkar som om våra besökare tycker att nu har dom ha ledigt från både jobbet och coronareglerna, för nu är dom på semester. Så då kan man glömma det där med att hålla avstånd. 
Alltså verkar hela grejen från regeringen med att släppa storstadsborna fria över hela landet vara en flopp. Och då måste något göras. Då går det inte längre att lägga över hela ansvaret på allmänheten!
En beundrarinna till kommunalrådet Ilko Corkovic visade idag sin irritation över att jag anser kommunalrådet måste vara mer hugget mot smittspridningen. Hon föreslog således på facebook att jag - av någon anledning just jag - borde skaffa mig någon sorts gammaldags kyrkstöt och gå ut på gågatan och försöka putta isär dom som står för tätt. 
Men det kunde väl istället isåfall Ilko göra hellre än allt annat ovidkommande som han håller på med. Som kommunalråd borde han ju också ha vissa befogenheter som inte jag har.  
Skämt åsido så borde han komma med konkreta åtgärder - och gärna radikala sådana - för att få bort den fullkomligt vettlösa semesterträngseln i Borgholm och på andra håll i kommunen nu under coronatider! 
Handling, tack, och inte bara svävande ord!
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

1 kommentar:

  1. Skit i folket på Storgatan, ser du inte att det står två felparkerade bilar, en vit VOLVO på högersidan samt en grå korean någonting på vänsterdito i höjd med den vita VOLVOn. De är knappast parkerade 10m från korsande gata, så fram med måttbandet, ut å mät - jaja, du får anstånd med mätandet tills nästa gång du visar bilder på felparkerade bilar i ditt revir.

    SvaraRadera