Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 20 juli 2020

Varning för troll!

 Härmed vill jag passa på att utfärda en varning för troll! 
Inte bara för att du själv kan bli lurad utan för att du också av misstag kan sprida det vidare så att andra blir lurade.
Samma fenomen som hur coronasmittan sprids. Är du oförsiktig där kan inte bara själv bli sjuk och hamna i respirator. Du kan även bidra till att andra gör det!
Har nu själv råkat ut för ett fult nättroll, så nu vet jag lite om hur det kan bli. 
Det dök upp ett inlägg på nätet med en svartvit bild på ett ansikte och så stod det LÖFVENS CORONAHAVERI och lite siffror som jag inte tittade närmare på.  
Att jag inte reagerade så mycket på inlägget beror kanske på att jag själv är allvarligt bekymrad över att vår statsminister Stefan Löfven och hans regering har resignerat inför coronan och släppt resandet fritt i landet under semestertider istället för att aktivt bekämpa smittspridningen, och jag behöver inte kolla någon statistik för att vara övertygad om att detta är ett haveri.
På något sätt - som jag inte begriper hur - har jag sedan råkat sprida detta inlägg vidare. Felklick förmodligen. 
Och nu på morgonen har jag fått läsa reaktioner på Facebook. ”-Varför lägger du ut sån här skit?”, ”Skandal är förnamnet” och ”Mycket tveksam källa. Rysk trollsite?” är några av dem. 
Och jag inser att trots viss normalbegåvning så sitter jag lurad. Kollar siffrorna och ser att ursprungsavsändaren uppenbarligen med avsikt har ställt samman Sveriges antal registrerat smittade med covid-19 med andra länders antal avlidna i sjukdomen. 
En fullkomligt snedvriden jämförelse!
Sveriges siffror är illa nog och behöver verkligen inte göras ännu värre. Då handlar det om näthat och sådant är vidrigt!
Det värsta med det här är att jag - som tycker att det är viktigt att allt som man för fram ska vara grundat på fakta - har spridit denna högst felaktiga bild till andra personer, där några i sin tur redan har spridit den vidare. Och så kan det nu fortsätta i led efter led. D v s jag kan ha varit med om att bidra till en lavin som man inte vet var den kan sluta. Jag skäms!
Så kolla noga på vad ni ser innan ni trycker gilla, dela eller går in på någon länk eller vad det nu kan vara i ett inlägg. Det är så lätt hänt att det kan gå på tok om man inte är alert på vad man gör.
Inte minst - se upp om ni ser statistik eller annat som utges för att vara fakta! Och fundera över syfte och källa!

Teckning från Wikipedia
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar