Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 1 juli 2020

Slopad muntlig information gör inte saken bättre

Dagens gruppledarmöte med anledning av coronapandemin torde för övrigt vara det sista på lång tid framöver.
Vårt kommunalråd avser inte att bjuda in till några fler sådana under sommaren, meddelade han ävenledes under gruppledarmötet idag.
Under hela våren och fram till nu har partiernas gruppledare annars bjudits in till ett halvtimmeslångt gruppledarmöte en gång per vecka, där kommunalrådet och hans så kallade kommunchef informerat om läget med anledning av coronan och svarat på eventuella frågor.  De flesta av gruppledarna (däribland jag) har då varit med på distans, d v s via uppkopplad länk.
Dessa träffar borde ha varit ömsesidigt värdefulla för alla som deltagit på ett eller annat sätt.
Måhända har dock kommunalrådet uppfattat mina frågor som aningen besvärande och därför valt att avsluta informationsträffarna med oss gruppledare, samtidigt med att han nu slopat krisledningsnämnden. 
Synd att han inte kunde avskaffa coronapandemin på samma gång som han nu avskaffar annat som har med pandemin och beredskapen att göra! 
Nu var jag väl lite elak, men inte ens ett kommunalråd kan bli av med en problematisk verklighet genom att göra som strutsen och sticka ner huvudet i sanden, så att han inte ser verkligheten.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/Avestruz_de_cuello_azul_%28Struthio_camelus_australis%29%2C_cabo_de_Buena_Esparanza%2C_Sud%C3%A1frica%2C_2018-07-23%2C_DD_87.jpg
Gör som kommunalråd?
 Fotobild: Wikipedia / Diego Delso
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
För övrigt är det väl nästan bara jag och i någon mån kristdemokraternas Marwin Johansson som haft frågor att ställa under dessa "träffar". T ex har vi tagit upp behovet av munskydd för personal och andra åtgärder för minska risken för att få in covid-19-smittan på äldreboendena och i hemtjänsten.
Vänsterpartiets lilla skära - förlåt stjärna - Sara Kånåhols har då och öppnat munnen för att hylla kommunledningens klokskap i alla sina göranden och låtanden, medan inte mycket märkts av övriga gruppledares närvaro, mer än att Torbjörn Johansson kände till den begravning på norra Öland där flera av deltagarna dessvärre blev coronasmittade.
Men att flera av gruppledarna inte verkar alltför engagerade är väl inte inget skäl för att slopa den muntliga informationen till oss andra? Det gör ju inte saken bättre.
Coronan försvinner ju inte för att den tystas ner.
Skulle verkligen önska att jag har fel när jag påstår att onödigt många - även i vår kommun - tyvärr kommer att dö en fruktansvärd död bara för att smittskyddet ordnas så bristfälligt, smittspårning försummas och att politikerna begår misstag som dom helst inte vill prata om!
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar