Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 12 juli 2020

Tyvärr ingen borgfred i sikte. Är verkligen besviken!

   
Borgholm anno 1634
Med borgfred menas 
en politisk överenskommelse om att undvika stridigheter i exempelvis en krissituation.
Det skulle såväl landet som kommunerna behöva nu mitt i coronapandemin, inte minst vår egen kommun!
Men precis som att eventuella sådana ambitioner totalt har misslyckats på riksnivå så har det inte gått att skapa någon borgfred på lokal nivå i vår kommun. 
Visserligen gjordes på inititativ av kommunalrådet Ilko Corkovic ett slags "kvittningsöverenskommelse" vars huvudpoäng var att garantera att han alltid skulle få sin vilja igenom med en rösts övervikt, även om han skulle få några sjukdomsfall på ”sin” sida. Långt ifrån någon ”fred” mellan partierna utan Ilko skulle vid skarpa voteringar kunna köra över de andra med 11 - 10 istället för med 18 - 17. 
Då det inte ingick något om att lägga politiska stridsfrågor åt sidan under den fortsatta coronakrisen kan jag inte begripa själva vitsen med överenskommelsen och kan inte heller begripa att gruppledarna för de partier som sedan i olika frågor skulle komma att bli överkörda av Ilko och hans knappa majoritet skrev under på den överenskommelsen. 
Ingen annan ändring i praktiken annat än att ledamöterna sitter lite glesare i stadshusets sammanträdesrum för att kunna "hålla avstånd". Men vad hjälper det när man näst intill "hänger" på varandra under bensträckar- och fikapauserna? 
För en månad sedan skickade jag över ett förslag till övriga gruppledare - inklusive Ilko - om att vi lägger alla stridigheter kring annat åt sidan så länge coronan pågår och istället ägnar oss helhjärtat åt att förhindra smittspridningen och försöka motverka andra skadeverkningar av coronan där vi har möjlighet. 
Det jag föreslog var att vi skulle komma överens om var 
  • att avstå från inbördes kritik mot varandra och våra partier emellan, vare sig i tidningsinsändare, sociala medier, i samband med intervjuer eller på annat sätt. 
  • att avstå från att bedriva partipolitik  
  • att avstå från att driva icke-coronarelaterade frågor till beslut där vi inte på förhand har kunnat komma överens. 
  • att avstå från att överklaga kommunala beslut i nya ärenden som kommer upp. 
  • att i största möjliga mån deltaga på distans i de möten vi kallas till och där detta är möjligt. 
  • att vara noga med att i alla sammanhang utanför den egna familjen hålla avstånd och i övrigt följa folkhälsomyndighetens rekommendationer. 
  • samt att överenskommelsen skall gälla till dess Öland förklarats fritt från covid-19 eller tills annan överenskommelse träffats som kan ersätta denna överenskommelse.
Inte ett enda svar från en enda av partiernas gruppledare - inte ens ett hövligt avböjande. 
😠 😠 😠
    
Vid en senare gruppledarträff på distans påminde jag om förslaget och blev då avsnäst av Ilko att det fanns redan en överenskommelse - den om kvittning som jag inte hade skrivit på. 
Men det var ju inte samma sak som en borgfred oss emellan invände jag. 
Varpå Ilko låtsades inte begripa och avkrävde medhåll i tur och ordning från var och en av de övriga. Snacka om härskarteknik!
😠 😠 😠

När tiden för kvittningsavtalet vid senaste månadsskifte löpt ut lät Ilko kommunsekreteraren skicka en överenskommelse om förlängning till samtliga gruppledare för undertecknande. 
Kunde Ilko utnyttja kommunsekreteraren som springpojke för sina förslag, så borde väl även jag kunna - alla vi folkvalda ska ju ha samma möjligheter. 
Sålunda lät jag kommunsekreteraren göra motsvarande tjänst åt mig, så han fick som tjänsteman skicka runt i stort sätt samma förslaget om borgfred. Som ett komplement till "kvittningen". Återigen noll respons från samtliga gruppledare på tanken att ingå  borgfred! Vad säger man?!!!
😠 😠 😠

Själv har jag under hela den senaste månaden försökt att ligga lite lågt för att visa att jag faktiskt menar allvar med att vi borde ingå borgfred och att det faktiskt borde vara möjligt. 
Men tyvärr måste jag inse att när viljan varken finns hos kommunalrådet eller dom andra gruppledarna så är det bara att konstatera att någon borgfred är helt enkelt inte i sikte i vår kommun!
😠 😠 😠

I vart fall inte så länge som en sådan inte föreslås från något annat håll. Och varifrån skulle den viljan isåfall komma?
Det kan man förstås undra när hela vårt nyligen införda system med både kommunalråd och avlönat oppositionsråd bygger på att det skall tjafsas om än det ena och än det andra bara för tjafsandets skull.
Det måste tydligen synas motsättningar - oavsett om sådana finns eller ej - och dom får inte ens begravas när vi ställs inför en allvarligt en allvarligt hotande kris utifrån. 
😠

Är verkligen besviken. 
😠 😠 😠

Teckning: Johannes Haquini Rhezelius (ca 1600 - 1666)


Relaterat inlägg: 
Sista striden ikväll? - måndag 15 juni 2020 

Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar