Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 13 januari 2010

Kanske något att sjunga nu när julen ska dansas ut!


Idag är det Tjugondedag Knut och med det är Julen slut och ska dansas ut. För er som är trötta på "Räven raskar över isen" (vilket i och för sig kan bytas ut mot "Lisbeth raskar över isen", "Fricken dansar över isen", "Eddie dansar över isen" eller vad man vill) så har jag ur min numera nedlagda blogg från förra året hämtat följande visa som kanske kan passa att sjunga medan det dansas kring granen.

Visan har inget egentligt namn, då skaparna inte har kunnat enas kring något, men Eddie Forsmans visa var ett förslag, eftersom "jag" i visan kunde passa in på honom. Ett annat förslag var "Solens och svindlarnas ö". Men vadå, bara för att det finns några få svindlare på en ö, så kan man inte döma ut hela ön för det? De flesta människor på vår ö är i vart fall hederliga människor!

Hur som helst, här har ni visan:

Melodi: ” Wedholm å´ tjocka Lasse, Karl-Herman å´ ja´” eller ”Tjo och tjim och inget annat”


Öholm å' Skumme Roffe å' Betty å' ja', Betty å' ja'
sutto på hotell Skansen å' hade det bra, hade det bra.
Öholm han spelte rävspel och jag luralätt, jag luralätt.
På kommunala pengar ska vi sätta sprätt!

Refräng:
Rävaspel och lureri ska' de' va',
bluff och båg och inge' annat.
Skryta högt och smita lätt blir nog ha,
bluff och båg och inge' annat.


Öholm å' Skumme Roffe å' Betty å' ja', Betty å' ja'
höllo varann om ryggen var eviga da, eviga da.
Öholm han lekte dirre å' Roffe va' bas, Roffe va' bas.
Betty å jag var med dem på deras kalas!

Refräng:
Rävaspel och lureri ska' de' va',
bluff och båg och inge' annat.
Skryta högt och smita lätt blir nog ha,
bluff och båg och inge' annat.


Öholm å' Skumme Roffe å' Betty å' ja', Betty å' ja'
reste på konferenser, rätt ofta det va', ofta det va'.
Öholm han visionera' å' Betty blev frälst, Betty blev frälst.
Henne gick det att lura hur enkelt som helst!

Refräng:
Rävaspel och lureri ska' de' va',
bluff och båg och inge' annat.
Skryta högt och smita lätt blir nog ha,
bluff och båg och inge' annat.

Öholm å'
Skumme Roffe å' Betty å' ja', Betty å' ja'
voro så goda vänner å' hade de bra, hade de bra.
Roffe han byggde bryggor och jag cykelled, jag cykelled.
Ingen begrep väl vad som vi sysslade med!

Refräng:
Rävaspel och lureri ska' de' va',
bluff och båg och inge' annat.
Skryta högt och smita lätt blir nog ha,
bluff och båg och inge' annat.'

Tjoflöjt!


2 kommentarer:

  1. Bettys blog.
    Jag har nu följt hennes enfaldiga försök till ett slags pedagogik.
    Som vi minns har ju du Per kritiserat Betty för att inte vara på kontoret.
    Ända sedan dess har Betty återkommande förklarat nyttan med IT, mobiltelefon och vanlig telefon.
    Jag som är lite yngre än Betty kan inte förstå hennes glädje över nyuptäckten av IT och telefon, ännu mindre förstår jag varför hon envisas med att inte vara på jobbet.

    Jag oroas över Bettys BLOG, det är ingen som lägger in kommentarer där, eller är det så hård censur?

    SvaraRadera
  2. Hej Tommy!

    Det har skickats in en hel del kommentarer från olika håll till inläggen i Lisbeth Lennartssons blogg. Detta går att se genom att ta del av e-postlistor till hennes kommuninnehavda e-postadress (som faktiskt är offentligt material). Anledningen till man inte ser några kommentarer under hennes inlägg är helt enkelt att hon censurerar bort dem, precis som Du kanske misstänkte.

    Hennes "nyupptäckt av IT och telefon" har också resulterat att hon i december lät beställa sig en ny dyrbar avancerad telefon på kommunens bekostnad, något som jag nog kommer att återkomma till.

    SvaraRadera