Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 14 januari 2010

Vi borde ha något trevligt i Borgholm på nyårsdagen


För ett antal år sedan vistades jag ett par gånger i Visby i samband med nyår och upplevde där (varje gång) något väldigt trevligt på nyårsdagen, då under eftermiddagen "kreti och pleti" samlades i Gotlands Fornsal till otvunget umgänge i samband med ett program där såväl landshövding, biskop som gotländskt kulturliv medverkade. Väldigt lyckat att kunna samla folk på det viset varje nyårsdag.

Varför har vi inget liknande i Borgholm?

Kanske kunde Kronomagasinet komma till pass i ett sådant sammanhang, nu när Stadshuset tyvärr inte fick bli ett kulturhus, eftersom politikerna (och våra tjänstemän) hellre vill glänsa själva i sin inbillade praktfullhet istället för att ge kulturen en chans.

Men hur som helst vore det inte fel att efter nyårsnattens gängse festligheter börja det nya året med en motsvarande otvungen samling till ett trevligt program i lämpliga lokaler i Borgholm på nyårsdagen. Vad tycker Du?

2 kommentarer:

  1. Låter trevligt!
    Apropå kulturhus. Visst behövs något sådant i en stad som Borgholm. Gamla biografen var ju under en tid konsertlokal men den är väl tillbommad för gott nu. Och Vida museum är ju för långt bort från stan. Kronomagasinets funktion känner jag inte till. Vad används det till nu för tiden? Wasahuset är ju också en ansenlig byggnad som verkar ligga lite bortglömd. Alltså Per, är nyfiken vad Du kan berätta!

    SvaraRadera
  2. Även om jag själv helst är hemma dagen efter så tror jag att många skulle nappa på ett sånt arr. Bra idé!

    SvaraRadera