Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 21 augusti 2014

En meny på ett fat


Ska försöka det det lite lättare för er läsare/tittare/lyssnare - och framför allt - medborgare när det gäller att ta del av vad som hände på kommunfullmäktigemötet i måndags. Det kan hu inte vara särskilt lockande att i efterhand sitta och titta igenom en fyra timmar lång föreställning i Stadshuset om det bara är en punkt som man är intresserad. så precis som på en fina restaurang får ni här en

MENY
Gunnar Aldestams avsägelse  
Allmänpolitisk debatt  
Motion från Ulf Laveskans (avslag och avsägelse) 
Upphandlingspolicy 
Upp-aktualisering av översiktsplanen 
Utökning i Kolstad av verksamhetsområde för vatten och spillvatten 
Näringslivsstrategi för Borgholms kommun 
Så kallad "information" om kommunstyrelsens verksamhetsområde 
Får jag så lämna några små egna kommentarer om måndagskvällen utöver vad jag skrivit i gårdagens inlägg så måste det nog ha varit jobbigt för Ilko Corkovic att inte kunnat hejda den Aldestamska avsägelsen på bästa sändningstid mindre än en månad före valet. För de flesta av oss kom den som en överraskning men Ilko hade fått veta om den innan. Gunnar var för övrigt en av dom få s-märkta politiker i Borgholms kommun som hade långsiktiga visioner. På den tiden som jag själv satt med i kommunstyrelsen jobbade Gunnar, kommunalrådet Lillebill Grähs (c) och jag väldigt bra ihop och drev frågan om att få ett gymnasium till Borgholm. 
Laveskans sjöng riktigt bra om den lilla snigeln (efter text av Ulf Peder Olrog) och skulle kunna göra ny karriär som vissångare. Däremot var hans motion om bl a en utredning av kostnader för mina överklaganden lite väl magstark t o m för kommunledningen (som nog insåg att dom i slutänden kunde riskera att se ett plus) så därför fick han inget stöd för sitt förslag.Vänsterpartistiska partikollegor till Laveskans har också bett mig om ursäkt för hans motion.
Själv kunde jag glädja mig åt att inte bara lyckas få in ordet "klimat" i de kriterier som kommunen ska använda sig av vid upphandling, jag lyckades också få in en ändring i kommunens näringslivsstrategi att den digitala infrastrukturen måste fungera i hela kommunen. Så det händer faktiskt att det går att påverka t o m i kommunfullmäktige även om det är ovanligt.
"Informationen" om kommunstyrelsens verksamhetsområde drogs nästan snabbare än ett rinnande vatten av kommunstyrelsens ordförande Lisbeth Lennartsson och man hörde knappt att hon drog andan. På mindre än tretton minuter drog hon igenom något som kanske skulle ta en timme för en föredragande tjänsteman. Men vad sa hon egentligen? 
Hade vi även denna gång sluppit "information" (som vi ju slapp vid det extrainsatta mötet två veckor tidigare) så hade vi kanske hunnit klara av ytterligare någon/några av de återstående åtta punkterna på dagordningen. Jag är dock tacksam för att "informationen" denna gång kom i slutet av mötet. 
Allra sist läste kommunfullmäktiges ordförande Jan Erici upp den avsägelse som Laveskans lämnat över innan han gick.

Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar