Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 5 maj 2015

Återträffen mycket trevligare i verkligheten än i filmen med samma namn

Igår var det 50  år sedan som jag avlade mogenhetsexamen som det på högtidligt språk hette på den tiden - även jag måste erkänna att jag var långt ifrån mogen då. Mogen det blir man nog först uppåt min nuvarande ålder eller något ditåt, men det tar tid att inse. 
Jag och mina klasskamrater från den tiden samlades igår för att fira att vi tog studenten på en skola i Stockholm i början maj 1965. Skolan - som på den tiden hade klasser från lågstadium t o m gymnasiet - fanns kvar (fast den numera var bara för dom allra minsta). Skolgården likaså.Naturligtvis började vi med att skåla i medhavd bubbel från kylväska. 
Och från samma skoltrappa där vi sprang ut för ett jämnt ett halvsekel sedan i våra vita mössor vimlade vi nu åter ut för att vandra vidare till en trevlig sommarrestaurang i närheten, där vi åt och drack och pratade minnen och hade en väldigt trevlig kväll. 
Fortfarande med vit mössa
Fast det var faktiskt bara en av oss som hade vit mössa på huvudet nu på vårt femtioårsjubileum. Borde naturligtvis själv ha burit min vita mössa men lyckades inte hitta den så här femtio år efteråt. Hade dock ett vitt plåster på huvudet efter att ha slagit huvudet i en spik någon dag tidigare, men det är ju inte riktigt samma sak. 
Men jag var som sagt inte ensam om att inte längre kunna hitta min studentmössa och någon hade t o m lämnat sin till Myrorna. 
Sist vi sågs var annars vid 30-årsjubiléet 1995 och den gången hade jag inte bara vit mössa utan även tecknarpennor med: 


Studenter på 30-årsjubileum 1995
Nu var vi kanske något mer gråhåriga och två av oss hade gått ur tiden i början av 2000-talet. 

Samma studenter 2015
En som var med den gången 1995 men hade förhinder denna gång hoppades dock kunna vara med om 20 år igen när det blir 70-årsjubileum.  
Så trevligt som vi hade nu, så hoppas jag nog att vi kan träffas lite oftare än så! Ju äldre man blir desto roligare kan sådana här återträffar vara, så nu pratade vi faktiskt om vartannat år i fortsättningen.
Och nästa gång hoppas vi att även ha vår klassföreståndare med! Hon var tyvärr upptagen igår av ett årsmöte i någon förening i Uppsala där hon är revisor och kunde därför inte vara med oss. 
Vill du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar