Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 11 maj 2015

Inget att hemlighålla

Dagens extra kommunstyrelsemöte var ju av någon konstig anledning inte öppet för allmänheten och jag frågar mig fortfarande varför? Resultatet av SCB:s stora medborgarenkät som gick ut till 600 av våra kommunmedborgare i höstas - och där vår kommun låg bland de allra högsta i svarsfrekvens - är ju offentligt och ingenting att hemlighålla. Och då borde det väl inte heller hemlighållas hur man i kommunstyrelsen ser på detta resultat. 
Själv ser jag det som ett allvarligt att förtroendet för kommunens politiker har rasat ner till bottennivå på tre år från 2011 till 2014. Samt att medborgarna under samma tid känner att dom förlorat allt mer i inflytande. Ett stort underbetyg för politikerna i Borgholms kommun som vi verkligen måste göra något åt. Det finns ju ingen anledning att hemlighålla!
Och inte heller behöver vi hemlighålla hur vi diskuterar kring kommunens visioner för framtiden. Det handlar ju om visioner och politiska mål som våra tjänstemän sedan har att rätta sig efter och den diskussionen anser jag att medborgarna har rätt att få ta del av! 
Själv tror jag att medborgarna kanske skulle kunna få större förtroende för politiken om de kunde ta del av man kommer fram till olika lösningar av grundläggande karaktär. Medborgarna vill nog veta hur politikerna vill lösa förtroendekrisen och hur politikerna resonerar om kommunens framtid!
Orolig fråga bakom lyckta dörrar: - Filmar du nu?

Varför hemlighålla hur kommunens framtidsvisioner kommer till?
Foto: Per Lublin (Obs! Ej film!) 
Vill du kommentera, klicka här!

2 kommentarer: