Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 6 maj 2015

Resumé från budgetdagar

Nu missade jag tyvärr första dagens förmiddag men fick ändå vara med på dom så kallade budgetdagarna i Stadshuset, något som var nytt för mig. Tidigare har det bara varit kommunstyrelsens  och nämndernas arbetsutskott och förvaltningscheferna som fått vara med, men nye kommunalrådet Ilko Corkovic tyckte att det var viktigt att företrädare även för partier som inte sitter med i något arbetsutskott skulle få vara med, så därmed fick både centern, sd, kd, v och nya Ölandspartiet ha var sin företrädare med och ha synpunkter på nästa års budget i ett tidigt skede.
Centerns företrädare Stig Bertilsson borde väl ha varit nöjd med att han fick vara med, men det var han inte utan påpekade missnöjt att nu var han där som ende centerpartisten i lokalen men "tidigare brukade det sitta tio centerpartister på podiet". Han har svårt att smälta att centerns stora valnederlag har fått vissa konsekvenser.  
En som tydligen var riktigt sur var Marcel van Luijn (m). Under andra dagens förmiddag, då det skulle vara grupparbeten uppdelat i en grupp kring socialnämndens och utbildningsnämndens budgetar och en annan grupp kring BEAB och samhällsbyggnadsnämnden (där jag hamnade). Då ville Marcel först ha enskild överläggning med sin moderata partikamrater och Stig. Vad var Marcel egentligen rädd för?
Sur Marcel
Sedan var Marcel sur för att partier som inte hade ordinarie platser i kommunstyrelsen, - kd, sd och v - skulle få vara med på budgetdagarna. Ville tydligen ha med någon ytterligare moderat istället. Svårt att förstå varför vissa politiker envisas med att vilja ha sina partier överrepresenterade i olika sammanhang.
Den första dagen bestod mest av information från de olika förvaltningarna, och när jag anlände efter lunch var det utbildningschefen Lars Bylunds tur att redogöra för hur det såg ut med utbildningsförvaltningens planer och behov av medel och eventuella besparingsåtgärder.
       
Ingen MER eller mindre än självaste utbildningschefen i talarstolen
Här passade Stig Bertilsson på att försöka få utbildningschefen med sig i sina ständigt återkommande attacker mot att kommunen ska använda Runstens skola för förskolans behov och dessvärre verkade inte intresset vara särskilt stort från Bylunds sida för att få detta i hamn.  
Missnöjd Stig i angrepp mot Runsten
Så skulle ekonomichefen Lars Gunnar Fagerberg - som inte gillade att jag fotograferade (!) - redogöra bl a för satsningar på elektronisk fakturahantering, som han ville att kommunen skulle göra. Där kunde jag infoga att det isåfall borde öppna dörrarna för att göra samtliga kommunens fakturor enkelt tillgängliga för allmänheten via kommunens hemsida, en bra idé som Framtid Öland gått starkt till val på. När Fagerberg antydde att detta vara tekniskt omöjligt avslöjade han en betydande brist på kunskap, eftersom det finns s.k. molntjänster med sådant innehåll.  

Okunnig om möjligheter till att synliggöra alla kommunala fakturor på nätet
Så ville Ilko att vi alla skulle fundera över hur budgetdagarna kunde förbättras och en bra sak kan ju då vara att man ändrar lite på tågordningen, så att man inte börjar med diskutera vilka investeringar som kommunen ska göra - vilket tydligen hade skett under förmiddagen - och sedan vilka besparingar som då måste göras i verksamheterna. Det måste vara klokare att först ha klart för sig vilka kostnader som är ofrånkomliga för att få dom grundläggande kommunala verksamheterna att fungera och därefter diskutera vad det kan finnas för möjligheter till olika investeringar.
Sen stack det mig lite i ögonen att medan den vanliga personalen i Stadshuset får betala två kronor per kopp kaffe - vilket redan det är väldigt billigt - samt själva stå för eventuellt tilltugg, så gäller detta tydligen inte deras chefer eller politikerna när det är budgetdagar. Där gäller istället - åtminstone vid budgetdagarna - att dom förutom sina höga löner eller arvoden får gratis kaffe och gratis tilltugg. Det ger konstiga signaler om det samtidigt i dessa budgetsammanhang ska bli tal om höjning av taxor och/eller besparingar på ett annat som gäller medborgarnas service. Det här sa jag inte - men kunde inte låta bli att tänka. Men det här kanske dom kan tänka på till nästa budgetdagar,som ska bli någon gång efter sommaren.
Bortglömd kaffeautomat - när det finns gratisfika strax intill
 Bortglömd "demokratiregel" under budgetdagar
Morotskaka till gratis eftermiddagsfika
Dag nummer två började med lite gratisfrukost för dom 25 deltagarna (varav 15 politiker och 10 välavlönade tjänstemän). Nåja själv hade jag faktiskt ätit frukost hemma och kunde inte i min vildaste fantasi att något av den dyra tiden skulle användas till frukost. Vid nästkommande budgetdagar hoppas jag verkligen att dom som kommer har ätit frukost redan innan dom kommer - på egen bekostnad. Vilket samtidigt är ett tips till hur budgetdagarna ytterligare kan förbättras! 
Vid frukost: - Bäst att ta MER när det är gratis!
Utbildningschefen (som är tjänsteman) visar sig "chevaleresk"* genom att förse sig före sin kvinnliga ordförande i utbildningsnämnden (t.h.)
Grupparbetet som skulle handla om BEAB:s och samhällsbyggnadsnämndens budgetar kom in på ett intressant spår när BEAB:s nye ordförande Carl Malgerud (m) talade klartext kring problemen med hur olika personer i kommunen ger diverse uppdrag till olika personer hos BEAB. Där både BEAB och kommunen tappar kollen på vad som händer. Från om med idag skulle det vara slut med allt sånt kom det överens om i gruppen, där även kommunalrådet ingick.
Fortsättningsvis ska inga andra uppdrag få ges till BEAB utan att det föreligger tydliga beslut, sades det. Och beställningarna ska göras hos BEAB:s VD och inte till "någon Hasse, Nisse eller Anna" som någon uttryckte det. 
Fast jag undrar ju förstås om det inte behövs beslut även på detta! 
När vi kom in lite på samhällsbyggnadsnämndens taxor passade jag på att påpeka det orättvisa i att den som söker bygglov och liknande debiteras efter "tidsåtgång", oavsett nyttan av beslutet. Det är enligt min mening mer korrekt om en bygglovsavgift som täcker förvaltningens kostnader riktar sig enbart mot dom verkligen blir beviljade bygglov och därmed får nytta av sin ansökan, medan dom som får avslag inte skulle behöva betala. Det medgavs att en sådan taxeändring skulle vara möjlig.
Det retar mig en aning att jag missade förmiddagen igår när det skulle talas investeringar, för där hade jag gärna velat få in en del medskick.
Efter det här lilla "reportaget" återstår dock att se om jag verkligen blir inbjuden nästa gång som det ska vara budgetdagar - eller kanske att man rent av tar till sig mina små enkla förslag till hur budgetdagarna kan skärpas till och förbättras!?
*) Fotnot: Obs! Ironi i sista bildtexten! 
Foto: Per Lublin 
Vill du kommentera, klicka här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar