Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 29 maj 2015

Öppna sammanträden i socialnämnden och i utbildningsnämnden

Hur kunde jag - som inte är ledamot där - komma in på utbildningsnämndens möte? Ja, så kanske en del av er undrar. 
Men sedan årskiftet så är inte bara kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens - utan även socialnämndens och utbildningsnämndens - möten öppna för press och allmänhet för att kunna vara med och lyssna. Socialnämndens sedan i april och utbildningsnämndens sedan årsskiftet. Detta i enlighet med den allmänna öppenhet som var utlovad i samband maktskiftet (eller vad vi nu ska kalla det som hände i kommunen efter valet) i höstas. 
Av någon konstig anledning hålls dock nämndernas möten samtidigt! Så samma datum och klockslag som.socialnämnden börjar sina sammanträden, så samlas även utbildningsnämnd. Den medborgare som är intresserad både av det som dom pratar om i socialnämnden (t ex äldreomsorgen) och det som dom pratar om i utbildningsnämnden (skola och barnomsorg m m) måste därför välja vad han eller hon vill gå och lyssna på.   
Tidigare har jag varit förhindrad vid dom tillfällena, men igår eftermiddag hade jag tid - och hamnade naturligtvis som ett visst djur (med långa öron och skriande läte) mellan hötapparna. Skulle jag besöka socialnämndens möte - nära och bra på socialkontoret i Borgholm - eller skulle jag besöka utbildningsnämnden som dagen till ära hade sitt möte i Rälla skola? Valet föll på det sistnämnda - och det ångrar jag inte, för det gav intressanta inblickar, bl a fick ju från "ringside" se lite av hur nämnden överrumplades att hyra en modullösning till Gärdslösa på det märkliga sätt som beskrivits i föregående inlägg. 
Sen var det ju förstås lite si och så med öppenheten, för sammanträdet avbröts plötsligt för "gruppmöten" på en halvtimme innan man skulle gå till beslut och gruppmötena var naturligtvis slutna. Där kunde således olika saker diskuteras som kanske inte tålde allmän insyn. 
Och vet ni vad - som Maria Johanssons "Tjorven" på Saltkråkan brukade säga - när jag kom till mötet (som redan hade börjat) så blev jag välkomnad av ordföranden med att jag var den förste åhöraren som dom hade haft på dom fem öppna möten som dom hittills hade haft!!! Så det var nästan som att dom kände sig hedrade av att äntligen få besök och att någon intresserade sig för vad dom höll på med! 
Dock var det en som inte hälsade på mig och som dessutom uppträdde som en riktig drummel genom att demonstrativt vända ryggen mot mig när han skulle tala! Nämligen ingen MER eller mindre än utbildningschefen Lars Bylund. Men av honom kanske man inte kan vänta sig bättre. I mina ögon är det ett svaghetsbetyg för kommunens ansvariga politiker att Bylund efter allt som varit fortfarande har fått behålla sin tjänst!
Men för att återgå till det här med öppna sammanträden, så är det nog inte så många som känner till att sådana numera finns och inte heller så många som har tid och möjlighet att gå på sådana en vanlig vardagseftermiddag, så bristen på åhörare är inte så konstig.
Öppna sammanträden i nämnderna är ju för övrigt något som vi i nya Ölandspartiet länge har krävt, men vi vill också att dessa - och kommunstyrelsens - sammanträden precis som kommunfullmäktigemötena ska spelas in och webbsändas, så att kommunens medborgare när som helst - när dom har tid - ska kunna gå in och titta på dem.

Valaffisch på nätet från 2014
Vill du kommentera, klicka här!

1 kommentar:

  1. Beslutet att ha öppna sammanträden både i KS och nämnderna togs redan innan maktskiftet, nämligen juni 2014 på förslag från Demokratiberedningen.

    SvaraRadera