Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 5 maj 2015

En resa med flygmaskin hem från Stockholm

Medan jag var i Stockholm blev jag uppringd av vårt kommunalråd Ilko Corkovic som ville invitera bl a mig till budgetdagar i Stadshuset i Borgholm hela tisdagen idag och förmiddagen imorgon. Han bad om ursäkt för att inbjudan kom så sent men ville gärna att alla partier skulle få vara med från början, en fin gest som hade varit otänkbar på Lisbeth Lennartssons tid! 
Då tyckte jag att jag borde anstränga mig för att kunna vara med, för det är inte fel om man på något vis kan vara med och påverka budgetprocessen från början. Men hur skulle det gå till om jag var på studentjubileum i Stockholm kvällen innan. 
Nattåg? Inte att tänka eftersom man då måste sitta uppe hela natten och inte få sova (det var alltför länge sen som det fanns sovvagnar som gick till Kalmar) och skulle vara alldeles slut när man kom fram! Och vad har man isåfall på budgetdag i Stadshuset att göra? 
Silverlinjen nästa morgon? Nej då skulle man ju missa hela första dagen, eftersom bussen går från Stockholm först kl 10 på förmiddagen och inte kommer till Borgholm förrän cirka kl 16.30! 
Första morgontåget var ju en möjlighet - och det fanns billiga sistaminutenbiljetter att köpa - men jag skulle ji så fall komma fram till Borgholm kl 12 och missa hela förmiddagen i Stadshuset. 
Men flyg då? Ilkos äventyr nyligen tydde ju på att det faktiskt finns flygmaskinstrafik mellan Kalmar och Stockholm och vice versa. Och att flygmotorerna stannar uppe i luften tillhör nog förhoppningsvis ovanligheterna. Med ett morgonflyg borde man ju kunna vara framme redan på förmiddagen. Men tider och priser?  
Lyckades inte bli tillräckligt klok via nätet, så jag ringde upp Kalmarflygs VD Anna Olstorp, som var mycket hjälpsam och tipsade om att det i mån av lediga platser fanns möjlighet att köpa "standbybiljett" på flygplatsen strax innan planet skulle gå, och det skulle inte kosta mycket mer att flyga mellan Bromma och Kalmar än med tåg på en sistaminutenbiljett. Hon var vänlig nog att ringa upp mig efter en stund och kunde berätta att det fanns gott om platser kvar till tisdagens morgonflyg Bromma - Kalmar, så det fanns ingen risk att flygplanet skulle bli fullt. Saken var klar - jag skulle flyga nästa morgon! 
Klockan sju på morgonen stegade jag in i stora hallen på Bromma flygplats och gick fram till den biljettdisk som jag blivit hänvisad. Jodå det fanns biljetter att köpa, men damen bakom disken upplyste samtidigt att det var osäkert när och om flygplanet skulle kunna lämna Bromma, eftersom det för närvarande stod kvar på flygplatsen i Kalmar och kunde inte lyfta på grund av dimma.
Då var det bara för mig att ta min väska och bege mig Centralstationen i Stockholm för att kanske kunna få en sista sistaminutenresa med nästa tåg. Efter en halvtimme med buss till Sundbyberg och pendeltåg den sista biten stod jag där på SJ:s biljettexpedition och kunde då köpa en biljett så att jag skulle kunna vara i Borgholm klockan två, men innan jag köpte den ringde jag till Kalmar Öland Airport (som Kalmar flygplats numera kallar sig) och fick då veta att planet mot Bromma - som sedan skulle vända tillbaka mot Kalmar - just hade lyft. 
Full fart tillbaka till Bromma igen. Med pendeltåg och buss eftersom jag inte har samma status som utbildningsminister Gustaf Fridolin och dom andra miljömupparna och ministrarna i regering Löfven, som säkert skulle ha blivit hämtade med helikopter till ett väntande flygplan på Bromma. Jaja, det var nog likadant för ministrarna i den föregående regeringen, men dom låtsades i alla fall inte att dom ville lägga ner inrikesflyget. 
Nu kom nästa strul. Damen bakom biljettdisken på Bromma ville inte ta emot kontanter, och eftersom jag inte använder mig av bankkort höll det på att bli kris igen. Jag blev hänvisad till en pressbyråkiosk på flygplatsen där man kunde köpa ett engångskort med biljettpriset insatt på, vilket fördyrade min biljett på ett oväntat sätt. Planet från Kalmar hade nu landat och övriga passagerare hade gått ombord innan jag var klar med betalningen, hade lyckats få resväskan incheckad till samma flygplan och själv blivit säkerhetskontrollerad och incheckad och allt vad det ska vara. Två gånger hörde jag mitt namn ropas upp i högtalare innan jag hade hunnit genom sista utgången och sprang och letade efter flygplanet. 
Väl ombord tog det ändå en stund innan flygplanet lyfte, för det hade kommit ny dimma över Kalmar som man ville avvakta innan resan påbörjades. 
Själva resan upp genom molnen och under soligt himlavalv och sedan ner genom molnen igen gick snabbt - bara fyrtiofem minuter innan flygplanet landade med ett par dunsar på flygfältet utanför Kalmar. 
Sedan skulle man vänta vid ett bagageband på sin resväska som dröjde irriterande länge och därefter rusa ut till en busshållplats, där bussen in till Kalmar just hade gått. Någon buss från flygplatsen till Öland går det förstås inte, trots det förpliktande namnet Kalmar Öland Airport! 
Till slut kom jag med samma buss från Kalmar C till Borgholm som jag skulle ha kommit med om jag hade tagit första morgontåget från Stockholm (som gick ungefär samtidigt som jag började min första morgonfärd till Bromma flygfält)! Kom fram till torget strax efter att klockan slagit tolv!
Vill du kommentera, klicka här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar