Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 17 maj 2016

Det fortsätter att "rulla på"

Det fortsätter att "rulla på" för landshövding Stefan Carlsson. Så här skriver krönikören Agneta Adeen i dagens nummer av tidningen Östra Småland:
Landshövdingen har tydligen inte tyckt att det där med kvitton och vilket bankkort som är hans och vilket som är myndighetens är så viktigt.
De utgifter som varit privata har reglerats på nästa lön och varför ska Stefan Carlsson sitta och bry sig om kvitton. Han har långt viktigare saker att pyssla med. Hans argumentation tyder på en trist arrogans. Frestelsen att ta fel kort är stor när myndighetens kort ligger i plånboken…
Så kan man tänka. Så kan det säkert kännas. Men säg det till den småföretagare som inte har alla kvitton på plats och som skattemyndigheten jagar eller till den familj som har svårt att få pengarna att räcka till dagisavgifter eller nya skor. Man ska kunna skilja på mitt och ditt. Det sa redan min gamla mormor.
Jag vet inte varför men jag tycker någonstans att det är osmakligt att högavlönade människor i offentlig tjänst inte kan skilja på vad som är mitt och vad som inte är det. Rätta mig om jag har fel men har inte landshövdingar i det här landet en ganska hög lön för att utföra ett viktigt upptag i det allmännas tjänst. En lön som torde räcka till att betala hustruns hotellnatt eller en kassa gott och blandat från Systembolaget. Nu läser jag att Stefan Carlsson blivit JO-anmäld. Justitieombudsmannen är visserligen en ganska tandlös tiger, men myndigheten brukar ändå kunna avgöra om fel har begåtts och lite pinsamt torde det vara om landshövdingen i Kalmar får en reprimand. 
Därför anser jag att landshövdingen i fortsättningen måste ges tid att leta fram rätt kort i plånboken.
Det är inte lätt att vara landshövding när man har blandat ihop korten. I varje fall inte om man svarar med arrogans. 
Plats för kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar