Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 16 maj 2016

Pingst som vilken lördag-söndag som helst...

Pingst och pingst förresten. 
Fick nu aldrig riktigt känslan av pingsthelg och fick först på eftermiddagen i lördags av någon höra att det råkade vara pingsthelg (därav mitt korta "inlägg" då). Inga vigslar att förrätta, som man annars som nyligen utnämnd vigselförrättare kanske hade kunnat se fram emot. Och inte den där långhelgen med extra mycket besökare på Öland.
Allt är den svenska regeringens fel - vilken det nu råkade vara - som såg till att Annandag Pingst togs bort ur almanackan som helgdag och därmed lyckades förvandla pingsten till vilken vanlig lördag-söndag som helst. 
Bortsett från att det var Eurovisionsschlagerfinal i Stockholm på lördagskvällen och därmed en del att prata om nästa dag för hundratals miljoner människor i både Europa och längre bort. 
Kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar