Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 21 maj 2016

Hade inte kunnat polisanmäla INNAN grävskopan var igång. Efterlyste någon hos Borgholms kommun som har förmågan att slå till bromsklossen

Man ska tydligen vara lite försiktig med att ha synpunkter på vad tidningar skriver, man kan få mångdubbelt tillbaka. Om jag gav Ölandsbladet en liten pik igår så svarade tidning med en rejäl skopa - en hel grävskopa - idag. 
På ledarplats i Ölandsbladet står det nämligen med rubriken Man måste agera medan tid är  bland annat:
Att agera medan tid är borde Per Lublin också tänkt på. Han har polisanmält den försköning av norra delen av Borgholms torg som nu pågår. Under flera dagar innan grävningarna påbörjades fanns det tydligt markerat i gräsmattan hur det skulle bli. Men Lublin väntade tills grävskopan gjort sitt. 
Till skillnad mot t ex mord och rån, där redan stämpling till brottet är straffbart, så är vare sig skadegörelse eller grov skadegörelse sådana brott där någon kan fällas till ansvar för stämpling (d v s försök att få någon annan att utföra brottet). Jag hade alltså inte kunnat polisanmälan innan grävskopan var igång. 
Däremot skrev jag faktiskt här i bloggen redan en vecka tidigare ett inlägg  
Helt fel köra igång med eländet på stadens torg innan förvaltningsrätten hunnit pröva saken!
där jag efterlyste "någon hos Borgholms kommun som har vettet och förmågan att slå till bromsklossen och avvakta så länge med att sätta igång något på torget".
Man kan verkligen fråga sig vad mer som jag egentligen hade kunnat göra än detta och att i tid överklaga kommunstyrelsens torgbeslut och begära verkställighetsförbud - vilket jag också har gjort. 
Jo en sak till har jag faktiskt gjort. Innan kommunstyrelsen slutligen beslutade om hur torget skulle se ut begärde jag att den först skulle låta borgholmsborna få tillfälle att säga sitt, vilket dock avvisades. 
Ärligt talat hade det inte varit någon katastrof om inget mer hade skett på torget i år. Desto finare hade det kunnat bli nästa år istället - då kommunstyrelsen kunnat ta sitt förnuft tillfånga och ändra sitt senaste beslut om torget.

1 kommentar: