Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 28 maj 2016

Tog tåget till invigningen av Öland Spirar

Tog tåget till Borgholms handelsträdgård på Malmsborg igår för att vara med om den högtidliga invigningen av Öland Spirar, där alla skulle få så ett frö till en solroslabyrint. Kul idé! 
Med destination till Malmsborg
Inför invigningen: Med plats för frön
För er som inte var där kan jag bjuda på några filmsnuttar: 
Ölands blåsensemble*spelar "Borgholmspojkar" (av G.Matteuzi)  
Ölands blåsensemble** spelar "Columbine polka-mazurka" (av Hans Christian Lumbye)  
Välkomsthälsande med förre borgholmsbon och radioprataren Bengt Grafström samt presentation av arrangörerna Emma Engstad och Ewa Sigfridsson 
Borgholms kulturskolas kör* sjunger "Vårens första dag" 
Invigningstal med invigning av Lars Krantz från Wij trädgårdar i Ockelbo
Birger "Biggan" Olsson sjunger "Öland i mitt hjärta" till blåsensemblens toner**
Medverkade gjorde även Borgholms kulturskolas elever***, där unga borgholmseleven Molly Ekfeldts framförande av sin egen sång "Du och jag" fick hela publiken i gungning och rev ner stormande applåder. Beklagar att jag missade med "filmkameran", men Molly kan nog dyka på den högre stjärnhimlen framöver och bli ett öländskt artistnamn att räkna med. Så hon lär höras fler gånger! 
Övriga elever i kulturskolan inte heller att förglömma.
*) Fotnot: Under ledning av Trisha Ullah 
**) Fotnot: Under ledning av Kristin Bertilius  
***) Fotnot: Under ledning av Oscar Roslund
Bakom stillbilds- och "filmkameran" (en mobiltelefon): Per Lublin
Plats för kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar