Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 24 september 2013

På Hamnkaféet i Kalmar


Gjorde besök i den stora staden Kalmar idag. Som så ofta brukar sådana besök för min del börja på det trevliga Hamnkaféet vid Tullhamnen, berömt för sina goda mackor, där det också går att skapa LCHF-varianter (i mitt fall blev det nu bacon, keso och tomat på stekta ägg men naturligtvis utan något bröd under). 
Hamnkaféet är stället där en udda samling "gubbar" träffas dagligen och helst om morgnarna för att under rå men hjärtlig stämning lösa dagens och världens problem. Naturligtvis har dom sitt stora stambord inne i kaféet, men sommartid kan problemlösandet ske i morgon- och förmiddagssolen vid ett bord på framsidan av huset.
     
 Hamnkaféet i Kalmar 
Upptäckte idag att kaféets toalettrum genomgått en omfattande renovering. Nytt handfat, nytt toalock och - framför allt - väggarna hade målats. Allt var ljust och fräscht därinne. Dock fanns mästerverken av Marc Chagall och Vincent van Gogh som tidigare prytt väggarna inte längre kvar därinne utan hade ersatts av inramade svartvita Kalmarmotiv.  
           

Inte längre Chagall och van Gogh på väggarna
  
I övrigt var kaféet naturligtvis sig likt. Mina karikatyrer av gamla  "stammisar" hängde som vanligt på sin vägg vid gubbarnas stambord, flertalet härstammande från 1990-talet.
   
 Väggar vid Stora stamgästbordet. Till höger dörren till toaletten


Stammisväggen i närbild. 
Överst till vänster: Fotis Fotiadis som en gång i tiden startade "Pubben" i Borgholm 
    
Tillkommet på senare år är de båda teckningar som föreställer motsvarigheten till Owe Thörnqwists kända "Dagny", ni vet hon som gubbarna ville skulle komma och spilla. Om det är ställets nuvarande innehaverska Lotta eller servitrisen Carina,som arbetat där så länge jag kan minnas, som är dagens Dagny överlåter jag till andra att bedöma, kanske är det båda två! 


Hamnkaféets "Dagny"

Fotografier och teckningar: Per Lublin
Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar