Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 9 september 2013

JO får mer att göra tack vare Bylunds nonchalanta agerande mot föräldrarna på östra sidan


Efter att Förvaltningsrätten i mitten av juli - genom numera lagakraftvunnen dom - upphävde kommunfullmäktiges beslut att lägga ner en skola på östra sidan så har ett antal föräldrar i Runsten och Långlöt begärt att deras barn ska få gå i Runstens skola istället för Gärdslösa, eftersom dom faktiskt har rätt till fritt skolval och ingen skola är nedlagd i juridisk mening. 
Denna deras begäran nonchalerades totalt av utbildningschefen Lars Bylund till en vecka före skolstarten då han skickade ut en skriftlig "information" till de föräldrarna ifråga, som var så bluddrigt hållet att det inte kunde prövas enligt skollagen av högre instans. 
Som tidigare har berättats har Bylund under tiden självsvåldigt låtit frakta iväg inventarier och annat skolmaterial från Runstens skola och underlåtit att se till att skolan stod öppen och beredd för eleverna vid skolstarten. En utredning om misstänkt tjänstefel pågår därför för närvarande hos JO. 
Föräldrarna som ville gå vidare med saken för att få skolan i Runsten öppnad igen skrev då en ny begäran där de klart och tydligt begärde skolplaceringsbeslut i Runstens skola för sina barn, ett beslut som går att överklaga om föräldrarnas rätt till fritt skolval inom kommunen inte respekteras. Bylund (som i sådana här ärenden är den som fattar beslut på kommunens vägnar) fick föräldrarnas brev för två veckor sedan och hade då att "skyndsamt" - som det står i lagen - fatta beslut. 
Fick idag höra att föräldrarna ännu inte fått något skolplaceringsbeslut för barnen fast det har gått hela två veckor och bestämde mig då för att skynda på Bylunds beslut genom att kompletterade min tidigare JO-anmälan med det nu inträffade. 
Lite eld i baken på tröga beslutsfattare kan ju aldrig skada! 
Skrev därför så här i ett mejl till JO som gick iväg vid middagstid:

Redan i juli månad - när Förvaltningsrätten hade upphävt kommunfullmäktiges beslut att stänga Runstens skola - vände sig ett stort antal föräldrar var för sig till utbildningsförvaltningen och begärde att deras barn skulle få gå i Runstens skola. De fick varierande och svävande svar och några hänvisades att fylla i blanketter som inte fanns.
Kring månadsskiftet juli - augusti lämnade en del av dem skriftliga och personligt undertecknade ansökningar om att deras barn skulle få gå i Runstens skola fr o m terminsstarten den 19 augusti, bl a med hänvisning till rätten till fritt skolval.
En vecka före skolstarten den 19 augusti fick föräldrarna en skriftlig "information" undertecknad utbildningschefen Lars Bylund och en rektor, innehållande beslut att föräldrarnas tidigare skolval (efter det att kommunfullmäktige hade beslutat att Runstens skola skulle läggas ner fr o m höstterminen 2013 men innan det att Förvaltningsrätten hade prövat beslutet) skulle fortsätta att gälla och att Runstens skola inte skulle öppnas vid terminsstart. Besvärshänvisning saknades.
Detta ledde till att Skolväsendets Överklagandenämnd inte kunde pröva det som utbildningschefen - på delegation av kommunen - hade beslutat.
Jag misstänker att detta att utforma sitt beslut som en "information" och inte lämna besvärshänvisning var ett medvetet drag från utbildningschefen sida, då denne hela tiden har velat lägga ner de mindre skolorna och nonchalerat både vad föräldrar, lärare och medborgare i allmänhet tycker. Och nu även har nonchalerat Förvaltningsrättens dom.
En del av föräldrarna har därefter hos kommunen lämnat in en skriftlig begäran om ett klart och tydligt skolplaceringsbeslut för sina barn - som därmed är överklagningsbart - för att kunna få sina barn placerade i Runstens skola, där de hela tiden har velat att deras barn ska få gå. Det har nu gått två veckor sedan utbildningschefen - som har delegation att besluta på kommunens vägnar i den sortens ärenden - fick detta senaste på sitt bord och ännu har föräldrarna inte fått något besked och är därmed än så länge förhindrade att gå vidare med saken
Det verkar onekligen som om utbildningschefen avsiktligt vill förhala saken (och förhindra att föräldrarna får igenom sin sak hos Skolväsendets Överklagandenämnd) så att kommunfullmäktige - som sammanträder nästa gång den 30 september - ska hinna före med ett nytt beslut om nedläggning av skolan. Men utan att ta hänsyn till att Skollagen torde vara så utformad - då det fria skolvalet gäller för helt läsår - att en skola inte kan läggas ner under pågående läsår
Enligt min mening ska en begäran om skolplaceringsbeslut avgöras skyndsamt, i synnerhet när det gäller termin som redan har börjat och jag ifrågasätter att utbildningschef Lars Bylund kan ha haft acceptabelt skäl för sitt dröjsmål. Jag ifrågasätter vidare om en kommunal tjänsteman ska kunna få hålla på på det här sättet som utbildningschefen gör.
 
På eftermiddagen blev jag uppringd av Bylund. Han hade inte varit anträffbar i telefon på förmiddagen och jag hade därför bett i växeln att han skulle ringa upp. Jag vet dock inte om det var därför han ringde upp eller för att han hade fått reda på min JO-anmälan (som gått i kopia till lokala media). 
Det blev ett långt samtal där Bylund gång på gång ställde anklagande frågor om jag var ombud för för föräldrarna, vilket jag faktiskt inte är även om jag stödjer dem till fullo och gärna hjälper alla som blir illa behandlade av våra kommunala översåtar. I övrigt hade det ju heller inte varit något fel om jag skulle ha råkat vara ombud. 
Jag för min del ville ha en förklaring till varför Bylund ännu inte hade fattat något beslut fast det hade gått hela två veckor. Han kunde ju inte gärna skylla på några andra, men det försökte han faktiskt med. Han verkade inte heller vilja förstå vad begreppet "skyndsamt" innebär.
Nog för att jag förstått att Bylund är en stor idiot, men att han är en så stor idiot som det avslöjades under vårt samtal hade jag nog inte kunnat ana mig till! 
 
Vill Du kommentera, klicka här!

1 kommentar:

  1. Torsten Björntand11 september 2013 kl. 17:00

    Bylund har knäppt ihop västen med gylfen!:)

    SvaraRadera