Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 4 november 2015

Henrik Yngvesson var ute och seglade igår

Lyckligtvis hade den gode Henrik Yngvesson fått Borgholms kommuns policy helt om bakfoten, när det gäller att "släcka ner" byar med färre än fem permanentbebodda fastigheter. 
Har under dagen hört mig för med såväl BEAB som kommunala tjänstemän och ingen har någonsin fått höra att några gatljus släckts ner där det bor folk permanent. Jag borde också ha fått höra det i så fall. 
Den nu gällande policyn för kommunens belysning på landsbygden - som tagits av kommunstyrelsen i oktober 2012 (på den tiden när jag inte fick vara med i nämnda sällskap) - innehåller faktiskt ingenting om någon möjlighet att "släcka ner" vid för få permanentboende. Däremot kan man efter genomläsning tycka att policyn kunde vara mer generös när det gäller att få till nya gatljus på dom platser där permanentboende flyttar in, t ex platser som tidigare endast varit sommarbebodda.
Det är bara att konstatera att den gode Henrik där nere i söder var ute och seglade igår - i varje fall med sitt mejl till mig - och att jag faktiskt inte gjorde något självmål på bloggen i går morse! 
Så makthavande mörbylångingar kan knappast skylla på att "göra som Borgholms kommun" om dom är så dumma att dom börjar "släcka ner" den egna landsbygden! 
Men nu har dom ju faktiskt chansen att tänka i bättre banor eftersom dom inte tog något beslut om sin policy i denna sak igår.
Kommentarer  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar