Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 22 februari 2010

Nu räcker det med Ölands Näringslivskontor! Motion inlämnad om nedläggning.


Ölandsbladet hade en uppföljning i torsdags (den 18/2) på artiklarna lördagen den 13 februari om den resande Anders Nyholm och Ölands Näringslivskontor. Rubriken i torsdags var "Många projekt - få nya arbetstillfällen. Granskningen i Ölandsbladet har varit bra, den visar hur litet vi får ut av det nya "näringslivskontoret" som inte ens är ett kontor utan två, allt lydande under en chef som till stor del är ute på andra uppdrag. Nu räcker det. Nu tror jag att dom flesta inser att Ölands Näringslivskontor är ett misslyckande och bör läggas ned.

Så här har jag skrivit:


MOTION
till kommunfullmäktige i Borgholms kommun angående Ölands Näringslivskontor

Ölands bäst betalda blomsterbud må ursäkta men så här ligger det till:


Enligt Mörbylångas kommunalråd har Ölands Näringslivskontor blivit ett politiskt fiasko. Efter Ölandsbladets genomgång framstår Ölands Näringslivskontor som ett fiasko även sett ur kommunalekonomiskt synvinkel samt ur effektivitetsaspekt. Jag får bara hålla med, och har redan tidigare haft synpunkter om detta.

Det har således inte blivit någon fördel med att slå ihop de båda ölandskommunernasnäringslivsavdelningar till en gemensam organisation under Ölands kommunalförbund. Vi får bara erkänna att sammanslagningen var ett misstag.

Jag föreslår därför att kommunfullmäktige beslutar

att Borgholms kommun snarast möjligt ska dra sig ur den gemensamma näringslivsverksamheten och låta Ölands Näringslivskontor upphöra,

samt att ansvaret för "näringslivsverksamheten" förutsättningslöst får återgå till respektive kommun.

Borgholm den 21 februari år 2010
Per Lublin
(Ölandspartiet)


Nu återstår bara att se om politikerna äntligen har fått upp ögonen för hur meningslös denna "verksamhet" i Resare-Anders Nyholms regi egentligen är och om det går att få majoritet för förslaget.

Om och hur vi sedan skall ha någon slags näringslivsverksamhet i kommunen blir en senare, men i vart fall blir det inget som ska ledas av Anders Nyholm om jag får något att säga till om.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar