Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 18 mars 2010

Bedrövlig "direktsändning" i Kalmarradion från Borgholms kommunfullmäktige


Måndagskvällens kommunfullmäktigesammanträde var ingen höjdare precis. Någon sa att ledamöterna var extra uppklädda för att mötet skulle sändas i radio, och det skulle inte förvåna mig det minsta. Jag studerade faktiskt inte deras klädsel.

Radiobevakningen var det mest minimala tänkbara. Sändningen från kommunfullmäktige skulle börja samtidigt som mötet, klockan 17.00, och 17.45 skulle den vara slut för då skulle barnradion ta över. Och tro nu inte att det ens var direktsändning under dom 45 minutrarna som fanns till buds. Nej halv sex skulle det ju vara nyhetssändning och som om det inte räckte med avbrott för den så skulle det också vara avbrott i sändningen för att det skulle spelas musik. Därtill avbröts sändningen från debatten av att reportern gjorde egna intervjuer i lokalen. Tacka vet jag lokalradion på Gotland, den direktsänder samtliga kommunfullmäktigemöten i sin helhet. När den motsvarande radion i Kalmar län för första och förmodligen enda gången direktsänder från kommunfullmäktige i Borgholm så blir det några avhuggna stumpar.

Nu ska erkännas att jag ännu inte hört sändningen i sin helhet för man måste vara mer tekniskt kunnig än vad jag - och de flesta - är om man via Radio Kalmars hemsida ska kunna lyssna på sändningen i efterhand. Så jag har bara hört lite från ett band, men när jag eventuellt har kunnat höra hela, så ska jag återkomma med mitt slutliga omdöme. Men att Radio Kalmar underskattar sina lyssnares intelligensnivå står redan nu fullt klart!


1 kommentar:

  1. Jag håller med dig! Reporterna var den som hördes mest. När Stig B skulle kommentera medborgaren som framfört sitt inlägg om vindkraft så bröt denne reporter Stig B:s inlägg, vilket i och för sig inte , antagligen, var något att lyssna på.

    SvaraRadera