Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 10 mars 2010

Lennartssonska krokodiltårar


I slutet av förra veckan blev jag uppringd av en hurtflåsig reporter från Kalmarradion. Han ville boka in en intervju med mig till nästa dag. Han skulle komma till Borgholm och intervjua Lisbeth Lennartsson och sen ville han träffa mig.

Nästa dag meddelade han att det blivit framflyttat för Lisbeth Lennartsson kunde först efter helgen och han ville intervjua henne innan han pratade med mig. Jag fick inte klart vad det egentligen gällde, så lite mystiskt verkade det.

Igår ringde han upp, och då hade han träffat Lisbeth Lennartsson och nu ville han träffa mig. Då fick jag äntligen höra vad det gällde. Jo, Borgholms kommunalråd Lisbeth Lennartsson hade sjukskrivit sig till 75% på grund av mig!!! Jag skulle ha kränkt henne med den blogg som ni, kära läsare, läser just nu samt genom att begära att få tillgång till de mejl som hon skrivit i egenskap av kommunalråd och som är offentlig handling!

Enligt reportern hade hon gråtit hela tiden. Jag var alltså en stor skurk.

I morse och hela förmiddagen idag har vi i varje nyhetssändning kunnat höra en hulkande och snyftande Lisbeth Lennartsson i Radio Kalmar, utpekande ut den store skurken Per Lublin.

Nu hör det till saken att två dagar innan uppträdde hon med anledning av Internationella Kvinnodagen på scen i Färjestaden, och enligt en mycket initierad person kvittrade hon som en lärka hela kvällen. Igår kväll några timmar efter radiointervjun blev hon uppringd av journalist från Östra Småland och kunde då helt lugnt meddela att hon blivit till 75% sjukskriven på grund av att hon "har högt blodtryck och sover dåligt". Nu var det av någon anledning inte lika roligt att skylla på mig. Se mer i artikel i dagens nummer av Östra Småland på sidan 11.

Att gråta tårar när det passar ens egna politiska syften, det kallas krokodiltårar. Om Lisbeth Lennartsson har privata problem - vilket jag inte vill lägga mig i - och hon därför inte orkar med, så är det oerhört illvilligt och rent ut sagt kränkande att utnyttja det till att lägga skulden på mig. Det här är alltså ingenting som jag vill stå i skamvrån för.

Det ingår faktiskt i en demokrati att det är tillåtet att granska makten och hur den utövas. Om Lisbeth Lennartsson inte tål kritisk granskning för sitt ställande och styrande så ska hon inte vara kommunalråd. Svårare än så är det inte.


1 kommentar:

  1. Bästa Per Lublin.
    Du är inte ensam, även jag som simpel kommuninnevånare i Oskarshamn känner hur det är att slås mot kommunalpapar, och deras byråkrater.
    Jag skall läsa din blogg med stort intresse, och inbjuder dig att läsa mina 2 hemsidor på http://www.kejs.eu samt http://www.oskarshamnbloggen.se då ser du att Borgholm inte är unikt.
    Stå på dig.

    MVH

    Ivan Kejs

    SvaraRadera