Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 1 mars 2010

Skrävlerska lyckades förföra referatskrivare


Pensionerade stadshusvaktmästaren och kyrkligt aktive Bertil Palmquist har lämnat in ett litet referat till Ölandsbladet som fanns publicerat i lördagstidningen. Med rubriken "Kommunalråd på Allträffen".

Förförisk?

Tydligen hör den gode Bertil till dem som låtit sig förföras av Lisbeth Lennartssons svada . "Alla var entusiastiska av Lisbeth Lennartssons föredrag och det märktes också i den efterföljande frågestunden", står det i Bertil Palmquists rätt igenom berömmande referat. Man skulle nästan kunna tro att han varit på ett helt annat ställe än där jag hade varit, när jag skrev mitt inlägg "I huvudet på en skrävlerska" (den 24 februari). Men vi var faktiskt där på samma plats samtidigt, i Borgholms församlingshem. Och hörde precis samma skryt och skrävel. Tänk så olika man kan uppleva samma sak!

"Åhörarna tackade med applåder och från församlingen överlämnade Rose-Marie Petersson vackra blomster till Lisbeth Lennartsson", står det vidare i det Palmquistska pekoralet. Men tacka fasen för det, det hör ju faktiskt till att föredragshållare får applåder efteråt och vanligen också en blomsterbukett! Sen får det vara hur det vill med kvaliteten på föredraget, men det är en annan sak. Fler än mig var nog inte så imponerade av det lennartssonska förträfflighetspratet - eller skrävlet - av vissa kommentarer vid borden att döma.

En sak kan nog Bertil och jag vara överens om, det var för övrigt väldigt trevligt ordnat och stämningen var god, och jag är även övertygad om att den krämiga morotssoppan - som jag p g a min fasta tyvärr fick avstå från - var förträffligt välsmakande och vällagad. Så doftade den verkligen!

Kyrkan gör en god insats för en viktig grupp borgholmsbor med dom här sopplunch-träffarna varannan onsdag, och betydligt roligare föredragshållare än Lisbeth Lennartsson står på tur att komma till församlingshemmet framöver, bl a underhållaren Uno Magnusson - presentation överflödig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar