Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 6 mars 2010

Fräckt av Sune Axelsson efter chockhöjt partistöd


För en tid sedan sedan stod följande rubrik att läsa i tidningen Barometern:

Borgholms partistöd ökar mest i länet

Artikeln som följde inleddes med:

Borgholms kommun är en av de tjugo kommuner i landet som höjt partistödet mest. Sune Axelsson (S) i Borgholm tycker inte att det är något märkvärdigt med det.

Inget märkvärdigt? undrar jag. Höjningen beslutades i smyg i början av förra året, mitt under den värsta ekonomiska kris sedan 1930-talet.

" - Det var inga oenigheter mellan partierna utan alla var överens när kommunfullmäktige tog beslut om att höja stödet", påstod Sune Axelsson, vice ordfordförande i kommunstyrelsen, som var intervjuad i artikeln.

Oerhört fräckt av Sune att påstå eftersom partistödet höjdes av kommunstyrelsen utan att alls ha varit diskuterat i kommunfullmäktige.

Tidigare har partistödet alltid varit en punkt på dagordningen när kommunfullmäktige diskuterat budgeten, i vart fall när det handlat om ändrad storlek. Men av någon anledning fanns partistödet inte omnämnt i budgetförslaget för år 2009. Däremot hade kommunstyrelsen som vanligt en väl tilltagen post för "oförutsedda händelser". Ur denna post har kommustyrelsen därefter tydligen plockat ut hundratusen kronor och dom pengarna plussat på det kommunala partistödet med som tidigare låg på lite drygt tvåhundra tusen kronor.

En chockhöjning av partistödspotten med andra ord, självsvåldigt och i smyg genomförd av kommunstyrelsen, där Ölandspartiet hindrats från att få vara med!

När jag sedan upptäckte att vi fått mer partistöd än vanligt, så fick jag den förklaringen att det gjorts en omfördelning mellan partierna för att det skulle bli mer rättvist. Det har ju alltid varit orättvist fördelat mellan partierna tidigare så att de stora partierna fått mycket större kommunalt partistöd än dom små, trots att kostnader för valinformation och utskick av valsedlar m m borde vara det samma för alla partier oavsett storlek. Så med den förklaringen hade jag ju ingen anledning att reagera.

Jag borde ha undersökt saken närmare!

Hade jag då förstått att det i själva verket var den totala partistödspotten som hade höjts, så hade jag naturligtvis reagerat på ett helt annat sätt. Fortfarande är det så att dom större partierna får den största delen av kakan, så den förklaring jag hade trott på var oriktig dubbel bemärkelse.

Jag är tveksam till kommunalt partistöd. Det känns inte rätt att kommunens skattebetalare ska behöva finansiera de politiska partierna. Det rimliga vore väl att partierna skulle betraktas som vilken förening som helst, där aktivitetsbidrag brukar ges till föreningar som anordnar fritidsaktiviteter för barn och ungdomar, men där föreningarna i övrigt arbetar ideellt och har sina inkomster genom lottförsäljning och liknande och möjligen visst bidrag i samband med kulturella insatser.

När partistödet har diskuterats i kommunfullmäktige har jag alltid förespråkat en sänkning, och det borde Sune Axelsson veta!

Barometern följde sedan upp med en artikel, där jag fick komma tills tals. Där spär Lisbeth Lennartsson på med ytterligare lögner att jag skulle "fått vara vara med", vilket är rena skitsnacket.

Barometern ska ha tack för sitt avslöjande om den otillständiga partistödshöjningen i Borgholm.

En av kommentarena till avslöjandet - från en "Lasse i Köpingsvik" lyder:

Kanon

Bra att dom hittade något att lägga pengarna på som dom sparat på att stänga skolorna.
Det kallar jag ironi när den är som bäst. Alla förstår sig tyvärr inte på ironi, så jag försöker vara lite försiktig med sånt, men den här var bra!

Vill Du läsa artiklarna om partistödet i Barometern (med kommentarer) så kan Du klicka på dom båda länkarna här under:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar