Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 4 november 2013

Samhällsbyggnadsnämnden och utskänkningstillstånden


Det känns bra att samhällsbyggnadsnämnden i förra veckan kunde enas om ett förnuftigt beslut kring Crazy Heavens utskänkningstillstånd. För mig är det alldeles självklart att en i kommunen bosatt företagare som vill bedriva sin verksamhet året runt ska kunna få möjlighet att göra det utan att kommunala tjänstemän ska få sätta krokben. Annars går det inte att tala om ett företagsvänligt klimat i vår kommun! 
Å andra sidan kan vi inte tillåta att verksamheter blir alltför störande för kringboende. 
Jag bor själv strax i närheten av Crazy Heaven, den f d missionskyrkan på Södra Långgatan som missionsförbundarna för en Herrans massa år sedan sålde till Mammon för att bygga sig en ny kyrka på Markgatan och sedan vojade sig över hur synden kom att prägla deras tidigare tempel. Då var det under några år ett makabert våldförande på den gamla kyrkolokalen. Nya innehavare från olika håll på fastlandet avlöste varandra och körde nattligt dunkadunka som i högsta dag störde omgivningen. Då kunde det verkligen vara svårt att få sova på sommarnätterna, när bastonerna från detta nöjesställe slog igenom både fönster och väggar. 
Sedan Ulf Olsson tog över har jag aldrig hört något störande ljud från hans Crazy Heaven, och jag tror att jag har ganska bra hörsel. Men det är klart att det finns dom som bor ännu närmare lokalen än vad jag gör. Jag har ju både gatan och en fastighet emellan. 
Tycker nog att samhällsbyggnadsnämnden har fattat ett salomoniskt vist beslut. Å ena sidan får Uffe fortsätta sin åretruntverksamhet och bidra till stadens nöjesutbud andra årstider än bara sommaren. Å andra sidan får han ett tydligt ansvar för att se till att ljudnivån inte blir störande ens för dom allra närmaste grannarna. 
Om någon sen som går på krogen råkar bli full så är det faktiskt ingenting att bråka om! Det är väl egentligen inte värre om någon blir full på krogen än om vederbörande super till hemma och blir full. 
Istället för att jaga åretruntverksamma företagare som är bosatta i kommunen så borde dom kommunanställda petimetrarna ägna mer tid att granska alla sommarfåglar som kommer hit och driver olika verksamheter här och sedan tar förtjänsten med sig hem härifrån. Dom har vi ingen större glädje av! 
Jag har också lite svårt att förstå mig på den servila underdåningheten till Strand, ett företag som ägs av ett multinationellt bolag och som bl a driver ett koncept som går ut på att sommartid locka till sig en ungdomlig storpublik på söndagarna med billig dricka till dumpade priser och som resulterar i att kommunen får bekosta storstädning av omgivningarna påföljande måndagmorgnar. 

Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar