Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 13 december 2016

Lucia nu idag på Luciadagen! Låt oss vänta lite med julen!

Tidningen Östra Småland håller sig med en uppsjö av krönikörer, där alla - tror jag - är i yngre medelåldern, bor på fastlandet och står avbildad i helfigur på förstasidan i del B bredvid sin krönika. En av dessa krönikörer är Agneta Addeen som enligt tidningens presentation är trädgårdsintresserad körssångare. I en läsvärd krönika nyligen skriver hon: 
I advent vill jag inte ha jul. Jag vill ha advent. En tid av eftertanke, lugn och förberedelse inför det som kommer. Det var därför en tysk mor på 1880-talet uppfann julkalendern Hon bakade 24 nyttiga kakor och fäste dem på en bit kartong. Sedan fick lille Gerhard äta en kaka varje dag sändsfram till julaftonen. En julkalender för att tygla väntan och längtan fungerar även 2016. 
Jag vet de som slänger ut julgranen strax efter julaftonen. 
Hemma hos mig kommer den inte in om det inte är den 23 december. I min familj kläddes inte granen förrän på julaftonens förmiddag. Det var ett simpelt föräldratrix för att göra vänta på mormor, på maten, på jultomten med klapparna och midnattsmässan i kyrkan mindre lång. 
Känner mig lite som Agneta Addeen och vill inte ha in julen förrän den verkligen infaller och då ska den få vara kvar ända tills den är över, d v s ända till Tjugondedag Knut. Då - och först då - är julen slut. 
Innan julen är det advent och då ska det varken vara julgran eller någon tomte på besök. Och låt oss då slippa all denna julmusik i butiker och varuhus som börjar redan tidigt i november och som gör att många hinner bli ordentligt trötta på julen innan den ens har börjat. 
Och luciatåg ska vi ha nu på luciadagen och inte under veckorna innan - och helst luciatåg som besöker våra gamla på luciadagens morgon. Därför känns det minst sagt fånigt att det tågar runt lucior och tärnor veckorna innan men inte när det verkligen är Lucia. Så långt jag vet går det inte ett enda luciatåg i hela Borgholms kommun idag, det närmaste ska väl gå av stapeln i hembygdsgården i Gårdby ikväll.
Nu på morgonen kl 7 direktsänds luciafirandet från Varbergs fästning i SVT 2*. Det ska jag avnjuta med kaffe, lussekatt och pepparkaka i soffan framför en TV-apparat. 
*) Fotnot: Går i repris i samma kanal kl 18 ikväll 
PS. Och sen vill jag inte se en enda jäkla semla innan fettisdagen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar