Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 9 december 2016

Slagfält

Just nu ser det ut som ett slagfält vid "norra" infarten till Borgholm. Uppbruten mark och avröjd vegetantion. Värre än ett kalhygge, för på ett kalhygge brukar man åtminstone spara några frötalla, men på "Triangeln" är förödelsen total. Fy f-n vad det ser ut! 
På dom kartor som tillhörde den ödesdigra detaljplanen som antogs av ett fullkomligt naivt kommunfullmäktige för några år sedan vill jag minnas att det fanns några lövridåer sparade både mot Väg 136 och mot infarten mot stan. Kanske för att lura politikerna att det skulle komma att se snyggt ut. 
Undrar om politikerna idag börjar inse vilket dråpslag dom har varit med att skapa både Triangeln för staden Borgholm och för handeln i staden. Att två matvarubutiker redan har slagit igen efter att politikerna i kommunfullmäktige sagt ja till detaljplanen för Triangeln är ingen slump. Hemköp först - som begärde sig i konkurs - och nu senast Tempobutiken vid torget. Vilka andra butiker inne i staden står på tur att slå igen inför hotet från ett köpcenter på Triangeln? Tråkigt att jag var den ende i kommunfullmäktige som den gången ville mota Olle i grind: 
Kommentera gärna! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar