Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 24 maj 2013

En LCHF- bekännelse


Minnesgoda läsare av denna blogg kanske erinrar sig hur jag för tre år sedan med månatligt presenterad viktkurva visade hur min vikt (och då menar jag den rent fysiska i form av kilon) påtagligt påverkades av att jag började med LCHF-kost*. Inspirationen kom väl från Östrans chefredaktör Uffe Carlsson som hade haft en "bantarblogg" i webbtidningen.
 
Hur som helst blev det väl lite si och så med LCHF-ätandet så småningom. Almedalsveckor och Matmässor kom emellan och det blev alltför svårt att motstå allt gott som frestade där. Jag fick också uppleva hur en matglad person i min dåvarande bekantskapskrets - som inspirerats av min kost - efter en tid med LCHF blev helt "knäpp i huvudet" och snabbt måste raderas ur vänkretsen. Om detta kunde skyllas kosten är visserligen osäkert, men knepig ville jag inte ta risken att bli.
 
Efter senaste julen var jag minst lika överviktig som tre år tidigare. Så jag insåg att något måste alltså göras åt saken. Efter visst övervägande blev det att trots allt övergå till LCHF igen, men nu med full konsekvens: Inget godis eller annat sött. inget bröd, ingen pasta och så naturligtvis varken potatis i någon form eller ris. Men istället mycket fet och god mat! Det tog ett tag innan jag kom igång, ena veckan var det ena att skylla på, andra veckan var det det andra. Till slut kom fastlagen och jag ville ju inte missa fastlagsbullen på fettisdagen: En härlig semla i varm mjölk! Med vispgrädde och med mandelmassa inuti och med florsocker och kanel ovanpå!
 
Men nästa dag var det askonsdag och då började allvaret med invägning på morgonen och att följa ett framtaget LCHF-schema alltifrån frukost. Och det har jag inte ångrat.
 
Idag har det gått exakt hundra dagar sedan dess och jag har på den tiden gått ner nästan elva kilo (merparten under den första månaden) och känner och rör mig nu betydligt lättare jämfört med innan.
 
Hur det blivit med förståndet är det inte min sak att bedöma, men varna mig gärna om det skulle börja klicka :-)
 
Till dess fortsätter jag med LCHF! 
Och webbsändningar!
 
*) Fotnot: LCHF står (fritt översatt till svenska) för mat med Lågt Colhydratinnehåll och Hög Fetthalt

Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar