Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 21 maj 2013

Historien upprepar sig


Apropå kommunfullmäktiges ärketönt som ville förbjuda mig att sända ut fullmäktigemötet igår, och som hellre än att acceptera min rätt att enligt offentlighetsprincipen spela in det hela på film bestämde att mötet skulle ställas in och skjutas upp en vecka, så erinrar jag mig plötsligt nu på morgonen en händelse för snart femtio år sedan.
 
Jag hade ung och grön blivit helt oprovocerat överfallen på Storgatan i Borgholm av två för mig helt okända bråkstakar från fastlandet. Det slagsmål som uppstod avbröts först när polis kom på plats och grep in. Det var på den tiden som det fortfarande fanns polis närvarande på stan. Det hela slutade med polisrapporter och förhör på polisstationen och jag var sedan tämligen oigenkännlig under en vecka av på grund av blåtiror, svullnader och bortslitna hårtussar.
 
Så småningom blev det rättegång och jag blev inkallad som målsägare till tinget, som på den tiden fanns i Borgholm och huserade i den byggnad vid torget som nu kallas "Stadshuset" men som då var tingshus. Den gången var det nytt med kasettbandspelare och jag hade just blivit lycklig ägare till en bärbar sådan, vilken jag tog med in i tingssalen när rättegången skulle börja och lade på bordet framför mig.
 
Domaren var häradshövding Gudmund Lindencrona, en elak gubbe som bodde i en egen fastighet vid torget och som dessutom var stadens högste styresman och tillhörde högerpartiet. När Lindencrona fick se min bandspelare, så frågade han:
 
- Vad är detta?!

- Det är en bandspelare, svarade jag sanningsenligt.
 
Varpå Lindencrona röt:
 
- UT MED DEN!
 
Det var bara för mig att gå ut med bandspelaren i vestibulen, där en tingshusvaktmästare tog hand om den tills rättegångsförhandlingen var över.
Jag hade annars tänkt att det hade varit bra att ha förevigat vad som sagts därinne. Men på den tiden var man ju ganska foglig.
 
Saken kom emellertid till JO:s kännedom, som startade en utredning och Lindencrona blev så småningom prickad för händelsen med bandspelaren och fick en ordentlig bakläxa av JO. Då hade han dock hunnit sluta och just gått i pension, men många i staden tyckte det var bra att den föga populäre Lindencronas långa ämbetsmannabana avslutades med en rejäl fläck.
 
Offentlighetsprincipen gällde redan på den tiden.
 
Vill Du kommentera, klicka här!

9 kommentarer:

  1. Hej Per, har du fått någon information över hur mycket besparingen är på att kommunen drar in på webbkameran? Det verkar som att sila mygg.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej någon besparing kan jag inte se. Kommunen har väl redan betalt kameran vad jag kan förstå. Det är väl snarast kapitalförstöring att inte använda den.

      Särskilt som jag visat att det går att sända alldeles gratis!

      Det handlar nog mer om att mörka insyn för allmänheten än att spara pengar.

      Och att mörka insyn är något som jag inte accepterar.

      Radera
  2. Stå på dig! Hittade dig och såg inspelningen via svt.se. Vilken jävla tomte som säger till dig att stänga av kameran. fortsätt göra det du gör för offentligheten. Det värsta jag vet är baktalare och hemliga sällskap som inte vågar säga rakt ut vad de anser och tycker. Jag är av den unga generationen kan tilläggas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med unga människor som sätter värde på demokrati och öppenhet och säger sin mening!
      Du och andra som vill vara med och förändra vår kommun kan höra av er till mig på mejladress per.lublin@gmail.com så kan vi ha lite privat snack om vad som skulle kunna göras!

      Radera
  3. Enligt Smålandsnytt lät det som om ett bolag äger kameran, och står för sändningarna.... Finns det/har funnits något avtal med bolaget?? Vilket är bolaget som står (stod) för sändningarna?....Det är många som är ledsna för att sändningarna upphört. Det är inte "bara" att åka till kommunhuset för att sätta sig och lyssna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bolaget som kommunen valt att anlita och tecknat avtal med heter Ability Team. Kommunen har då betalat ganska mycket pengar till dem för att dom ska hålla med tjänsten via en server. Kommunen har själv fått stå för kameran och själva inspelandet. I somras beslutade kommunfullmäktige att säga upp och försöka omförhandla det dyra avtalet. Kommunen kunde då få ner priset till hälften ifall man ville fortsätta.

      I höstas lyckades dock ordförande Jan Erici (m) och vice ordförande Daniel Nilsson (c) driva igenom att kommunfullmäktige (med knapp marginal vid omröstningen) tackade nej till fortsatt sändning trots det kraftigt sänkta priset.

      Kommunen har dock kvar utrustningen och skulle i princip kunna sända gratis - på samma sätt som jag gör - om bara viljan finns!

      Jag har full förståelse för att folk tycker att det är enklare att sitta hemma och lyssna via skärmen än att behöva åka kanske många mil till Borgholm för att lyssna på ett sammanträde. Många kanske också vill lyssna på ett visst ärende i efterhand.

      Det är upprörande att det finns så många politiker i Borgholms kommunfullmäktige som motsätter sig att medborgarna på ett bekvämt sätt kan få insyn i vad som händer och sker på kommunfullmäktiges helt offentliga sammanträden!

      Radera
  4. Niklas Persson22 maj 2013 kl. 13:26

    Stå på dig! Transparans borde genomsyra det politiska rummet. Att övriga kommunfullmäktige agerar med sådan fruktansvärd småaktighet är bara skrämmande. Är detta vad demokratin Sverige 2013 har blivigt förminskat till? Politiker som inte tar ansvar för sina åsikter och som inte ställer upp för de demokratiska värdegrunderna?

    Blir man politiker så blir man en allmän person. Det är lika uppenbart att man kommer få sin integritet som privatperson kränkt som att en polis kommer i handgemäng med brottslingar. Har man inte mer konsekvenstänkande än vad fullmäktige visar här så kanske man i min mening inte ska vara beslutsfattare inom politiken och borde överväga ett annat karriärval.

    Tack för att du står upp för demokratin, Per Lublin!

    SvaraRadera
  5. Tack Dina ord Niklas Persson!

    Jag håller fullständigt med Dig om det som Du skriver om kommunfullmäktigepolitikerna!

    Tack själv för att Du ställer upp för demokratin!

    SvaraRadera