Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 24 september 2020

Gubbholms kommun gör ytterligare skäl för namnet!

Uppdaterat fredag 25/9 kl 10.12:


När en vakans uppstått i en nämnd, som till övervägande del består av "gubbar", och som har huvudansvaret för en rad tunga verksamheter, där huvuddelen av personalen utgörs av kvinnor, bör vakansen ersättas med en kvinna. Därför reserverar jag mig emot beslutet.
Detta skrev jag i en reservation som jag mejlade till kommunsekreteraren igår innan protokollet skulle justeras från kommunfullmäktiges lekstuga i måndags kväll i förra veckan. 
Då skulle kommunfullmäktige utse en efterträdare utses som ledamot i socialnämden efter Mikael Almqvist (S) som hastigt gick bort i våras.  
Jag tyckte man borde utse en kvinna och förklarade varför. Kommunalrådet Ilko Corkovic (S) tackade mig lite ironiskt för att jag "ville hjälpa till" och påpekade att det "vi socialdemokrater" redan hade eget förslag - Leif Sjöberg (S) - som sedan utsågs av kommunfullmäktige utan att det ens fick röstas om saken. 
I socialnämnden där sju av de nio ledamöterna varit gubbar (ordföranden inräknad) och bara två kvinnor så hade det verkligen varit läge för ytterligare en kvinna när en plats nu stod ledig. Särskilt som det handlar om den nämnd som har ansvaret för vården och omsorgen i kommunen, där de flesta anställda är kvinnor. 
Lyssna HÄR här på den snabbt avklarade "debatten" inför detta fyllnadsval som fick Gubbholms kommun att göra ytterliga skäl för namnet.
Man kan ju undra varför Ilko - som har haft tid på sig sedan i våras - inte har lyckats (eller velat) plocka fram en kvinnlig kandidat från det egna partiet utan istället föreslår ännu en gubbe. 
Svaret tror jag att ligger i att Ilko medvetet har infört en gubbkultur sedan han kommit till makten - en kultur där kvinnor inte ska försöka göra sig besvär! 
Eller ska man med valet av Leif Sjöberg tro att det inte längre finns några kvinnor i Ilkos parti? 
Om det nu förresten prompt måste vara en sosse.
Det finns många kvinnor i vår kommun som är djupt engagerade i äldreomsorgsfrågor och som inte är politiker. Och som definitivt kunde vara lämpliga att fatta kloka beslut om äldreomsorgen trots avsaknaden av partifärg. 
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar