Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 22 september 2020

Nye landshövdingen har svurits in igår

Och så har vår nye landshövding i Kalmar Peter Sandvall svurits in (eller hur det nu heter, tillträtt har han i alla fall gjort). Det skedde i Kalmar igår. 
Såg honom på SVT Småland i TV-rutan igår, där han förklarade sitt ”mål” att få sitta kvar under de sex år som han förordnats för. 
Inte illa om han klarar den bragden i ett län där landshövdingarna på senare tid har kommit att få sparken på löpande band. 
Så nu gäller det för den nye landshövdingen att han verkligen sköter sig. 
Han kanske kan tänka på salig landshövding Ruben Vagnsson som satt på landshövdingetronen i Kalmar i hela elva år, från 1947 tills pensioneringen 1958.    
Ruben Vagnsson var helnykterist och jag har hört att när han bjöd på middag i länsresidenset i Kalmar så serverades det lingondricka i rödvinsglasen. Det kan ju vara ett litet tips till Peter Sandwall (med kopplingar till Sandwalls numera nedlagda stora bryggeri i Borås).
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar