Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 28 september 2020

Rättelse om vem som skulle ha berömmet!

Får nog ta och rätta mig själv sedan jag från anonymt håll blivit ombedd att ”helst ta reda på fakta”. Jag hade nämligen givit beröm till Länsstyrelsen i Kalmar för att dom - som jag felaktigt trodde - hade avslagit kinesisktägda Volvo Cars begäran att få stänga av Ölandsbron mitt under rusningstrafiken för att där i lugn och ro få spela in reklamfilm. Men som sagt, jag hade fel. 
Det var inte Länsstyrelsen som sagt nej utan för att göra en kort historia lite längre, så förhöll det sig så här: 
Länsstyrelsen hade fått in en begäran från Volvo Cars om att för nyssnämnda ändamål stänga av trafiken på Ölandsbron, Byrumsvägen i Böda, vägen över Stora Alvaret förbi Gösslunda, samt vägen från Ottenby ner till Långe Jan (samt ytterligare någon väg på Öland) vid vissa angivna tiden - bland annat Ölandsbron under arbetspendlingstid. 
Länsstyrelsen skickade då Volvo Cars begäran på remiss till Trafikverket, Polisen, Kalmar kommun, Mörbylånga kommun och vår kommun för inhämtande av synpunkter. 
Kommunerna hade pinsamt nog inget att invända mot denna dåliga idé, medan både Trafikverket och Polisen avrådde beträffande bron. 
Med dessa båda tunga instanser emot sig drog Volvo Cars tillbaka sin ansökan bortsett från ovannämnda tre vägar på Öland - där ansökan kvarstod. Och faktiskt blev beviljad av Länsstyrelsen. 
Jag beklagar min tidigare felbeskrivning som bygger på en artikel i Barometerns nätupplaga, där nyheten hämtats från Radio Kalmar samma dag den 23 september. 
Varmed jag får återkalla mitt beröm till Länsstyrelsen och istället överföra det till Trafikverket och Polisen.
Rätt ska vara rätt! 
Du kan klicka HÄR för att se vad jag tidigare skrivit i saken och vad jag tycker om det kinesisktägda företagets begäran att få stänga av Ölandsbron för trafik bara för att dom skulle få göra en reklamfilm för sina bilar. Ja, du anar nästan även om du inte läst det.
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar