Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 7 september 2020

Tut i lurarna och vi fara till Sahara!

 Nog var det i maffigaste laget för en timme sedan, när Djävulslurarna på Stadshusets tak satte igång att tuta klockan tre prick för VMA (Viktigt Meddelande till Allmänheten).

Var det ingen som fick hjärtsnörp och föll död ner på fläcken, så var det nog ändå en och annan som fick trumhinnor spräckta. 

Efter tre minuter - inberäknat en lång utdragen avslutningsignal - så var hela premiärkonserten med lurarna över och jag slog plikttroget på radions P4-kanal för att höra om möjligen Putin hade landstigit på östra sidan av Öland eller något annat allvarligt kunde ha hänt. 

Då fick jag höra ett par av P4 Kalmars radiobabblare som satt i direktsändning på biblioteket i Högsby på Småland och frågade varandra och andra om det var någon hade hört något VMA-larm, men det var det ingen som hade. 

Nåja det är ju lite långt mellan Högsby och Borgholm, så dom får väl skaffa sig egna lurar där att låta det tuta i. 

I vart fall innan första måndagen i december då VMA-signalerna ska testas nästa gång över hela länet.  

Och i övermorgon onsdag klockan 15.05 blir det ännu roligare än idag. Då börjar nämligen en klassisk film med Helan & Halvan (Oliver Hardy och Stan Laurel) i tv-rutan. Närmare bestämt i SVT1. 

"Vi fara till Sahara" heter mästerverket 😊 😊

Och filmens skådespelare talar till och med engelska. I direkttolkning från den svenska texten får vi väl anta! 

😊
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar